[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Sun, 20 Jul 2008 09:31:19 +0200

Joachim M=E6land wrote:

> SVJV vil kameraet ditt ikke fungere direkte som mass storage device=
. Det=20
> kan likevel tenkes at du kan benytte f.eks. gtkam, photopc, digiKam=
=20
> eller gphoto2 direkte mot kameraet. Det er lenge siden jeg gadd =
=E5 leke=20
> med slike verkt=F8y, men det kan sikkert fungere greit, om du mangl=
er en=20
> fungerende kortleser.

Dette stemmer. Canons kompaktkameraer er ikke "mass storage devices" =
-=20
selv om de utmerket godt kunne v=E6rt konstruert slik. Derimot er Can=
ons=20
speilreflekskameraer (som 40D og 1D-serien) mass storage devices, og =
kan=20
koples direkte til USB uten noen form for tilleggsprogrammer. Det er=
=20
likevel ikke =E5 anbefale, fordi man bruker batteriet p=E5 denne m=
=E5ten, og=20
fordi man er avhengig av =E5 ha kortet i kameraet ved overf=F8ringen.=
 Bare=20
med en kortleser kan man f=E5 ut bildene n=E5r som helst og hvor som =
helst=20
bare man har tilgang til en datamaskin med USB.

N=E5 har jeg nylig pr=F8vd et Canon PowerShot G7 kompaktkamera, og de=
t viser=20
seg at det oppdages av digiKam, slik at man kan bruke dette programme=
t.=20
Da er det nesten helt sikkert at ogs=E5 PowerShot A570 IS ogs=E5 oppd=
ages av=20
digiKam. Men som sagt, dette bruker batteriene og er ikke =E5 anbefal=
e.

En USB-kortleser vil oppdages av Linuxkjerner som st=F8tter USB, s=
=E5 dette=20
er alltid l=F8sningen.

Per Inge =D8stmoen