[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Joachim Mæland joachim at profine.net
Tue, 22 Jul 2008 07:25:51 +0200

Thomas Gramstad wrote:

Ser av en nyere posting av disse kan trenge litt oppmerksomhet:

> Arbeidsstasjonen har to åpninger der den brede enden av ledningen
> til kortleseren passer inn. Jeg har prøvd begge, og begge gir en
> blå gnist eller blunk i kortleseren.

Det korte blunket kan tyde på at kortleseren får strøm, men at det ikke
er satt inn kort i kortleseren. På min, får jeg grønn og rød LED. Den
røde skifter til grønt når kort settes inn.

> Men det kommer ikke opp noen ny device, heller ikke noe nytt i /dev .

Du kan ikke regne med å se noen forandring før du setter inn
minnekortet. lsusb er en kommando som kan brukes til å "finne"
kortleseren, (og annet USB-utstyr), men du må trolig være root. Hos meg
kan jeg benytte kommandoen som bruker, men det er først når jeg er root
at lsusb faktisk ser kortleseren min.

Med vennlig hilsen
Joachim Mæland