[Olug-list] Russisk (kyrillisk) på Linux?

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas at ifi.uio.no>
Wed, 30 Jul 2008 23:17:03 +0200 (CEST)

Hei,

Jeg har et brev på engelsk som jeg skal sende til en
russer, og jeg ønsker å sende det på russisk, så har
brukt Google Translate til å oversette det, og det
ser greit ut i Firefox. Men når jeg klipper og limer
til epostklienten (Pine) går alle de fine russiske
tegnene tapt. Både Firefox og Pine er satt opp med
UTF-8. Hvordan kan jeg få lagret den kyrilliske
teksten fra Firefox til epost?

Finnes det noe programvare for Linux som oversetter
til og lagrer som kyrillisk? (gjerne ukrainsk-kyrillisk,
det er visst litt lokale variasjoner, men det er ikke så
kritisk :)

Dersom dette er vanskelig, er det mulig å få Google Translate
(eller en annen oversetter-tjeneste eller programvare) til å
skrive de russiske ordene med vestlig tegnsett istedenfor
kyrillisk?

(Men vil helst ha en løsning som bevarer kyrillisk
tegnsett.)

Thomas