[Olug-list] Gps til den bærbare pcen

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Fri, 13 Jun 2008 10:02:24 +0200

On Fri, 2008-06-13 at 08:27 +0200, Kurt Nielsen wrote:
> Noen som har noen gode anbefalinger å komme med på GPS løsning i Li=
nux.
> Skal bruke det på den bærbare pcen.
> Kjører Ubuntu Hardy og Fedora 9 som Os
> Tenker da mest på om det er noen gode kartløsninger, med software
> løsning,  som dekker Norge  som et minste mål.
> GPS mottaker  skal vel være  lettere å få tak i regner jeg med.

GPS mottakere som fungerer sømløst med linux er dessverre et sorgens
kapitel så lenge leverandøreren kun lager software og kart som er laget
for windows og hvor begge deler er låst til å benyttes på en bestemt
enhet :-(

Det er lovende prosjekter som tar for seg produksjon av åpne kart-data
med fri lisens, f.eks. openstreemap.org . I tillegg er begynner jo
google-maps å bli mere detaljert enn noen GPS-kart. Her kan du lage
directions (ruter) som kan konverteres med gpsbabel f.eks. og lastes inn
i gps'en .

Forøvrig fungerer google-earth veldig bra på linux (med opengl støtte) .
Her kan du også lage directions og fly over diss.

På http://www.gpsvisualizer.com/ kan du laste opp track eller route
filer (som du deler på et sd kort eller overfører fra gps) og få de vist
(på google maps)

GPS enheter som har sd kort til å importetere og eksportere fra er det
letteste å utveklse data med (Garmin Zumo f.eks.)

Det finnes også programmer for linux som kan snakke med forskjellige
typer gps.

På ubuntu (7.10 med universe enablet):

root@pundit:~# aptitude search gps
p   dgpsip                               - Correct GPS location with
DGPS signal from inte
p   gnat-gps                             - The GNAT Programming System -
advanced IDE for
p   gnat-gps-doc                         - The GNAT Programming System -
documentation
p   gps                                  - Graphical Process Statistics
using GTK+
i   gpsbabel                             - GPS file conversion plus
transfer to/from GPS u
p   gpscorrelate                         - correlates digital photos
with GPS data filling
p   gpscorrelate-gui                     - correlates digital photos
with GPS data filling
p   gpsd                                 - GPS (Global Positioning
System) daemon
p   gpsd-clients                         - clients for the GPS
daemon
p   gpsdrive                             - Car navigation
system
p   gpsim                                - Simulator for Microchip's PIC
microcontrollers
p   gpsim-dev                            - Libraries needed only for
building gpsim compon
p   gpsim-doc                            - Documentation for
gpsim
p   gpsim-lcd                            - LCD module for
gpsim
p   gpsim-lcd-graphic                    - LCD module for
gpsim
p   gpsim-led                            - LED module for
gpsim
p   gpsim-logic                          - logic module for
gpsim
p   gpsk31                               - A gtk based
psk31
p   gpsman                               - A GPS
manager
p   gpsmanshp                            - A Tcl interface to
shapelib
p   gpstrans                             - communicate with a Garmin
Global Positioning Sy
p   libcryptgps-ocaml-dev                - OCaml implementation of
symmetric cryptographic
p   rgpsp                                - Remote poller for GPS
(Graphical Process Statis
root@pundit:~#

- Jarle Bjørgeengen