[Olug-list] Gps til den bærbare pcen

Kurt Nielsen kurtn at penguins.no
Thu, 19 Jun 2008 10:00:36 +0200

Kurt Nielsen skrev:
> Noen som har noen gode anbefalinger å komme med på GPS løsning i Linux.
> Skal bruke det på den bærbare pcen.
> Kjører Ubuntu Hardy og Fedora 9 som Os
> Tenker da mest på om det er noen gode kartløsninger, med software
> løsning,  som dekker Norge  som et minste mål.
> GPS mottaker  skal vel være  lettere å få tak i regner jeg med.
>
> Hilsen Kurt

Har gått litt videre på de linkene som kom opp som forslag her, og det
ser da ikke så svart ut for hw som støttes i linux. Er jo verre med
kart. Er jo kart å bruke når en er på nett, men verre om en ikke har
tilgang til internett.
Er det noen mulighet med å legge inn veier ifra bilder tatt i fra fly ?
Var med på et lite prosjekt for noen år siden. Og har noen gode fly foto
jeg tok i område der jeg bor. Ser jo tydelig veier og sånt.
Får en tegnet dette inn på openstreetmap på noen måte eller må en ha gps
data for det ? Er jo greit å ta noen veier å følge med gps for å se at
det ligger der det skal.
Skal se litt nærmere på gps datalogger for å ha med når jeg er ute å
reiser i Norge. Det er jo veldig enkelt og legge inn data på
openstreetmaps, men litt mere tidkrevende å tegne inn veier. Er jo
muligens noen som tar seg bryet med å tegne inn veier når de først ser
det er noen prikker å følge der en bor :)

Hilsen
Kurt