[Olug-list] Gps til den bærbare pcen

Kurt Nielsen kurtn at penguins.no
Tue, 24 Jun 2008 14:52:13 +0200

Kurt Nielsen skrev:

> [...]
 Linux.

> [...]
 en ha gps
> data for det ? Er jo greit å ta noen veier å følge med gps for å=
 se at
> det ligger der det skal.
> Skal se litt nærmere på gps datalogger for å ha med når jeg er =
ute å
> reiser i Norge. Det er jo veldig enkelt og legge inn data på
> openstreetmaps, men litt mere tidkrevende å tegne inn veier. Er jo
> muligens noen som tar seg bryet med å tegne inn veier når de førs=
t ser
> det er noen prikker å følge der en bor :)

Da har det kommet en Holux GPS Receiver GR-213U USB.
http://www.holux.com/JCore/en/products/products_spec.jsp?pno=273

Har testet den opp mot GPSman på Ubuntu Hardy.
Den logger og viser ruta en kjører som den skal. Har også lastet over en
liten fil til Openstreetmap og det ser ut til at ruta stemmer når den
først kommer inn på kartet der :)
Eneste jeg lurer litt på er om WAAS/EGNOS virker i Linux driveren. Om en
bruker den i WinXp så må en velge at den skal virke i WAAS/EGNOS modus.
GPSman er ikke det enkleste programmet å bruke for å logge kjøreruter.
Håper det finnes noen som er litt greiere å bruke til det.

Hilsen
Kurt