[Olug-list] Ekstern harddisk

Håkon Wium Lie howcome at opera.com
Mon, 7 Dec 2009 11:54:21 +0100

Also sprach Steinar Johansen:

 > Hei. jeg prøver å ta i bruk en ekstern harddisk av typen "Western
 > digital". Jeg får  hverken overført noen ting, eller opprettet nye
 > mapper i denne enheten. Jeg formaterte den og valgte "FAT"
 >
 > Nå kommer den opp som "Win95 FAT32 LBA". Jeg har også re startet disken
 > og plugget inn i USB porten på nytt, men det hjalp ikke. Er det noe mer
 > jeg bør gjøre?

Selv gjør jeg følgende når en ny disk ankommer:

  - kjører 'fdisk /dev/sdx' (hvor x erstattes med riktig bokstav,
    sjekk /var/log/syslog når du plugger inn USB-saken) som root og
    setter filtypen til '83' for alle partisjoner. Stort sett bruker
    jeg bare en stor partisjon.

  - lager filsystem med 'mkfs.ext3 /dev/sdxy' (hvor x erstattes med
    riktig bokstav og y estattes med riktig tall)

Dette lager et ext3 filsystem (altså ikke FAT) som for meg har fungert
uten problemer. Diskene dør ikke, men de blir med tiden for små.

-h&kon
              Håkon Wium Lie                          CTO °þe®ª
howcome@opera.com                  http://people.opera.com/howcome