[Olug-list] Ekstern harddisk

Vidar Holen vidar at vidarholen.net
Mon, 7 Dec 2009 14:25:44 +0100 (CET)

> S=E5 dette betyr alts=E5 at man b=F8r vente en god stund etter at filen=
> tilsynelatende er overf=F8rt f=F8r man trekker ut den eksterne enheten?

Det betyr at man alltid m=E5 bruke unmount-funksjonen.

Akkurat hvordan dette gj=F8res avhenger av GUIet. I GNOME tror jeg man
h=F8yreklikker disk-ikonet og velger "Unmount" ("Demonter"?). KDE kaller =
det
visstnok "Safely remove". N=F8yaktig fremgangsm=E5te kan sikkert noen and=
re
fylle ut.

Fra en terminal kan man bruke "umount /media/hvorN=E5DenEr" ("mount" gir =
en
liste).

N=E5r GUIet sier fra at disken er unmountet, eller n=E5r "umount"-kommand=
oen
returnerer, kan man fint dra ut disken med en gang.