[Olug-list] Brannmur og nettbank

Nicolai Langfeldt janl at redpill-linpro.com
Thu, 03 Dec 2009 13:43:26 +0100

Per Inge Oestmoen wrote:
> Jeg opplever at brannmuren i Linux umuliggj=F8r innlogging i nettbank. =
Den=20
> m=E5 da konfigureres p=E5 ny.
>=20
> Hvilke services er det som skal tillates under "Allowed services" for =E5=
=20
> unng=E5 at nettbanken blokkeres?

De forskjellige nettbankene har _VELDIG_ forskjellige behov for =E5 prate=
=20
over nettverket s=E5 det kan ikke gis noe generelt svar.

Jeg har hatt gleden av =E5 v=E6re med p=E5 =E5 administrere en veldig str=
eng=20
brannvegg p=E5 en medium arbeidsplass.   Vi endte opp med =E5 si "nei den=
=20
virker ikke hos oss" p=E5 minst en nettbank.

Du m=E5 se i brannvegg-loggene dine hva slags trafikk som stoppes som kan=
=20
forbindes med nettbanken og =E5pne det opp.

Nicolai
--=20
Nicolai Langfeldt                  Redpill Linpro - Changing the game
Team lead infrastructure services  http://redpill-linpro.com/
Senior systems consultant          +47 21 54 41 00