[Olug-list] Re: [Olug-list] Digitale diktafoner på Linux?

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Mon, 9 Mar 2009 21:08:33 +0100

On Mar 9, 2009, at 6:37 , Thomas Gramstad wrote:

> Hei,
>
> Noen som vet om disse digitale diktafonene fungerer på Linux?
>
> =
http://www.olympus.no/consumer/2581_digital_recorder_ls-10_details_18565.h=
tm
> http://www.olympus.no/consumer/2581_digital_recorder_ds-75_19911.htm

Jeg ser at ds-75 støtter usb-storage-class. Det betyr vanligvis at
enheten dukker opp som en ekstern harddisk i nyere linux distroer.

Det ville overraske meg om ikke ls-10 også støtter dette, da det er
relativt vanlig.

I så fall er det lett å kopiere over filer til Linux. Avspilling og
håndtering av alt annet enn wma format fungerer bra på Linux såvidt
jeg vet. wma fungerer hvis man hacker til med proprietære dll filer
fra windows , men er ikke å anbefale kvalitetsmessig.

mp3 funker greit for lav til middels kvalitet. Ser ut som disse
støtter PCM med høyere oppløsning enn CD'er også.

Programvaren som medfølger for redigering av lyd kan du nok imidlertid
glemme å få til å funke på Linux. Men der finnes det alternativer som
Audacity f.eks. for å klippe i filer osv.

> Kan man gå ut fra at dersom noe fungerer på Mac OS X, så vil det
> som regel også fungere på Linux?

Nei. Ikke når det gjelde maskinvare-støtte. De fleste brukerprogrammer
som finnes på Linux finnes imidlertid også for MAC. usb-storage
devicer er imidlertid et hederlig unntak, siden det stort sett
fungerer sømløst på windows, Linux og MAC

> Hvor mye felles er det egentlig
> mellom Mac OS X sin inkorporerte Unix og Linux?

forenklet er det slik.

OSX:
Har i likhet med linux bash shell som default, og de vanlige Unix
småprogrammer som cat, ls, sed, awk osv.
Kun hw som er eksplisitt støttet for OSX versjon slik og slik .
hw funker som regel slik den skal uten plunder.
Med osx utviklingsmiljø og Xorg/Xfree86 (er ferdig installert på nye
MAC'er) kan de fleste frie programmer (som finnes på linux og BSD
varianter) bygges for OSX (macports)

Linux:
Støtte for veldig mye hw. Ofte støtte for chipsett som er felles for
flere leverandører av lignende utstyr. Gode muligheter for å være
heldig.
Støtter ikke binære program som er beregnet for OSX , eller windows
(wine eller virtualisering kan være en løsning)
Ofte problemer med hw som kun har proprietære drivere ( mange trådløse
nettkort på laptop) og grafikkort .

- Jarle Bjørgeengen