[Olug-list] Logging av nedetid på linjer (get.no)

Nicolai Langfeldt janl at redpill-linpro.com
Mon, 24 May 2010 21:59:53 +0200

Kurt Nielsen wrote:
> Sliter med kvaliteten på linjer som Get leverer. Er det noen fine
> måter/programmer som kan logge når det er nede tid på linjene og
> kvaliteten (latency).
> Alle naboer rundt her har det samme problemet.
>
> Og det å ringe kundesupport for å melde feil er det jo ikke noe vit=
s i å
> gjøre. De kjører jo bare en test mot modemet, og så lenge de få=
r kontakt
> med det så er alt i orden.
> Og selv om jeg veit at andre naboer har meldt feil så sier de at det
> [...]

Hei,

du kan installere smokeping og grafe ping-tid.

Dersom du har surfboard modem (kanskje ingen som har det lenger?) kan du
installere munin og få igang surfboard plugin for å grafe signalstyrke.
  Jeg tror at surfboard plugin'en kan tilpasses den boksen get leverer
nå også, men jeg har ikke engang forsøk.

Merk at www.get.no synes å være spesielt langsom uansett hvordan du ser
på det.  www.vg.no eller ftp.uninett.no pinger mye bedre.

Nicolai