[Olug-list] LinuxMCE 8.10

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Sun Dec 4 20:52:39 CET 2011

Heisann!

Jeg bruker LinuxMCE (8.10 akkurat nå) hjemme, dog kun til
TV/multimedia/sikkerhetskamera til 4 rom. Det er en norsk
smarthusforretning i Bergen jeg har brukt når ikke Amazon/ebay har
funka: http://www.smarthus.info/
X10 anses ikke å være veldig stabilt. Tror Z-Wave støttes;
http://www.smarthus.info/index.php?cPath=1_46
http://wiki.linuxmce.org/index.php/ZWave
se også: http://wiki.linuxmce.org/index.php/Automation

Det som støttes og ikke er veldig opp til a) hvilken versjon av LMCE
du kjører og b) kernel/3rd-party drivere.
Jeg pleier bare å google "site:linuxmce.org + <produkt navn>" for å se
hvordan støtten er. Pleier å fungere. Ellers er det bare å sjekke om
*buntukjernen under har driver eller om produsenten har egne *nix
drivere.

Jeg har letet etter kontakter i Norge som bruker LinuxMCE, men har
ikke kommet over noen andre enn deg:)
Bortsett fra denne karen, som jeg ikke får tak i;
http://wiki.linuxmce.org/index.php/User:Tortho

Hvis du kun skal styre lys og varme og ikke tenker å ekspandere
systemet, ville jeg kanskje sett om det gikk an å unngå LinuxMCE. Det
er en gedigen pakke å ha gående, og såvidt jeg vet er alle pakkene
(inkudert lysstyring, miljø) hentet fra andre prosjekter. Kanskje det
kan spare deg litt hodebry å kjøre en mini-distro med de pakkene du
trenger og lage egne "templates" med bash ol?

Jeg skal personlig gå over fra full install til virtualisert instans
for å sove bedre om natta. Lykke til!

mvh Sigg3

2011/12/4 Kurt Nielsen <kurtn at penguins.no>:
> Er det noen som har noen erfaringer med LinuxMCE ?
> I første omgang med styring av lys og varme. Er jo noen valg når det gjelder
> løsninger av styrings systemer. Og regner med noen er bedre enn andre.
>
> X10 er jo billig og greit, men dårlig sikkerhet for overføring av signaler.
>
> EIB/KNX er jo dyrere, men flere mulige leverandører av utstyr. Og
> sikkerheten er vel litt mere ivaretatt da mye av systemet bruker egne
> kabling for overføringer av signaler.
>
> Z-Wave skal jo være meget sikkert, men mulig litt dårlig med leverandører.

> [...]

~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~   ¤ ~
Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com

2011/12/4 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
> [Kurt Nielsen]

> Har ikke erfaring med den løsningen, men har hatt god nytte av de
> trådløse strømstyrerne fra Claseren sammen med
> som kan brukes til å fjernstyre trådløst utstyr fra en rekke
> leverandører.
> --
> Vennlig hilsen
> Petter Reinholdtsen