[Olug-list] Pressemelding: NUUG lanserer FiksGatami
medlemmer@nuug.no
medlemmer at nuug.no
Mon, 7 Mar 2011 08:56:22 +0100 (CET)
NUUG lanserer i dag FiksGataMi som en landsdekkende tjeneste for =C3=A5
melde feil og problemer til lokale myndigheter.
FiksGataMi er et nettsted som lar innbyggerne rapportere problemer i
sitt lokalmilj=C3=B8. Tjenesten dekker alle landets kommuner og brukerne =
av
nettstedet kan rapportere og diskutere problemer de har funnet i sitt
n=C3=A6romr=C3=A5de. Ved =C3=A5 bes=C3=B8ke www.fiksgatami.no kan hvem so=
m helst melde
problemer uten =C3=A5 tenke p=C3=A5 hvilken offentlig etat som skal ha be=
skjed.
FiksGataMi sender e-post til lokale myndigheter basert p=C3=A5 den
geografiske plasseringen av problemet.
- Innbyggere skal kunne melde problemer i sitt n=C3=A6romr=C3=A5de, uten =
=C3=A5 tenke
p=C3=A5 hvilken offentlig virksomhet som er ansvarlig, sier Petter
Reinholdtsen, prosjektleder for FiksGataMi og leder i Norwegian Unix
User Group (NUUG). Prosjektet er basert p=C3=A5 fri programvare og
teknologien er utviklet i samarbeid med det engelske prosjektet
FixMyStreet fortsetter Reinholdtsen.
FiksGataMi benytter det dugnadsbaserte kartet OpenStreetMap som i
enkelte omr=C3=A5der kan v=C3=A6re av varierende kvalitet, men i de store=
byene
og tettstedene er det fullt p=C3=A5 h=C3=B8yde med blant annet Google Map=
s og
Statens kartverk. Innbyggere kan ogs=C3=A5 bidra til =C3=A5 forbedre
kartgrunnlaget ved =C3=A5 bes=C3=B8ke OpenStreetMap.org. Dagens lansering=
ble
mulig da NUUG sist uke lanserte tjenesten mapit.nuug.no som gir
maskinell tilgang til informasjon om geografisk plassering for blant
annet kommune og fylkesgrenser.
- FiksGataMi er en tjeneste som dekker alle norske kommuner, noe som
skiller den fra lignende tjenester som er lansert tidligere, sier
fungerende direkt=C3=B8r i Friprogsenteret Christer Gundersen. Noen
kommuner har gjort lignende prosjekter tidligere men da begrenset
til det omr=C3=A5det deres kommune dekker. FiksGataMi gj=C3=B8r det ogs=
=C3=A5 mulig
for brukerne selv =C3=A5 melde fra n=C3=A5r problemer er l=C3=B8st. Det=
te er helt
nytt og er p=C3=A5 mange m=C3=A5ter som =C3=A5 flytte litt av saksbehan=
dlingen ut
til innbyggerne, poengterer Gundersen.
- NUUG's Fiksgatami.no er et godt eksempel p=C3=A5 hva som gj=C3=B8r fri
programvare gjort riktig, s=C3=A5 usl=C3=A5elig bra. Tjenesten ble utvi=
klet
utrolig raskt. Det tok bare en m=C3=A5ned =C3=A5 skape hva som i effekt=
er en
fullt utviklet uoffisiell nasjonal eborger-tjeneste, p=C3=A5 niv=C3=A5 =
med de
beste i klassen, sier Tom Steinberg, direkt=C3=B8r av mySociety.
Et internasjonalt samarbeidsprosjekt
------------------------------------
Organisasjonen mySociety i England har utviklet nettstedet FixMyStreet
siden 2007. Teknologien bak FiksGataMi utvikles idag som et samarbeid
mellom NUUG i Norge og mySociety i England. Med dette blir FiksGataMi
et europeisk prosjekt. FixMyStreet i England mottar og sender videre
rundt 2000 meldinger pr. uke.
Tjenesten er utviklet med st=C3=B8tte fra Friprogsenteret og
Departementenes Servicesenter.
Kontaktpersoner
---------------
Petter Reinholdtsen, leder av NUUG, pere@hungry.com
Christer Gundersen, fungerende direkt=C3=B8r i Friprogsenteret,
christer@friprog.no, 934 11 360
Referanser
----------
http://www.nuug.no/, foreningen NUUG
http://www.fiksgatami.no/, FiksGataMi-tjenesten
http://www.openstreetmap.no/, OpenStreetmap-prosjektet
http://mapit.nuug.no/, Mapit-tjenesten
http://www.friprog.no/, Friprogsenteret
http://www.dss.dep.no/, Departementenes Servicesenter
http://www.mysociety.org/, organisasjonen mySociety
http://www.fixmystreet.com/, FixMyStreet-tjenesten