[Olug-list] Uheldig kombinasjon?

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Sat Nov 12 23:55:14 CET 2011

Heisann!

Når systemene er på hver sin harddisk har det ingenting å si, men
innstillinger på Ubuntu 10.3 disken vil ikke automagisk gjenfinnes på
11.10 disken. Du vil også ha 2 forskjellige brukere (med forskjellige
bruker-id'er og dermed rettigheter til filer) selv om de kalles det
lesbart samme.

Hvis du har oversikt over brukerfilene dine (vanligvis i mapper skjult
med .fortegn i ~) har jeg hørt at folk har hatt suksess med
synkronisering av disse med f.eks. Dropbox. Men Ubuntu endres veldig
mye undertiden så jeg ville ikke satset på det. Sannsynligvis har de
en slik tjeneste in mente med sitt Ubuntu One cloudsystem, men det
ligger litt frem i tid.

Mer to the point:
GRUB (legacy og versjon 2) takler flere harddisker, og jeg kan ikke
umiddelbart se noen grunn til at ikke LILO bootloader skal gjøre det
heller. Så du kan få begge på samme oppstartsmeny. Hvilken harddisk
som startes først og dermed kjøre bootloader som igjen lar deg velge
eller gå til default operativsystem, bestemmes i BIOS under "boot
options" eller "boot order" o.l. Da velger du den harddisken med
bootloader på til å være kronologisk før den andre oppstartsdisken. I
GRUB legacy (altså før versjon 2) kunne det se sånn ut i
/boot/grub/menu.lst:

title	 Ubuntu 10.3
root	 (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader	+1

title	 Ubuntu 11.10
root	 (hd1,1)
savedefault
boot

Det eneste jeg kan tenke meg som uheldig er hvis konfigurasjonsfiler
som er ment til en distribusjon/utgave brukes i en annen som ikke er
kompatibel. Jeg har en server med Kubuntu 8.10 på f.eks., og jeg ville
ikke kjørt de nyeste programmene på den uten å sjekke at alle
forutsetninger (dependencies) var i orden først.

mvh Sigge

2011/11/11 Steinar Johansen <steinar.johansen17 at getmail.no>:
> Har hørt at det kan være uheldig å ha 2 forholdsvis like
> operativsystemer på samme maskin. Jeg har nå Ubuntu 10,3, og har tenkt å
> installere Ubuntu 11,10. Disse systemene blir på hver sin harddisk.
> Hadde vært praktisk å få de i samme oppstarts meny. Men hvis dette kan
> få uheldige virkninger på systemene, er det kanskje bedre å koble ut
> harddisken med Ubuntu 10,3, under installasjonen av det nye systemet,
> eller hva?
>
> Steinar Johansen.

Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com