[Olug-list] Feilmelding ved åpning av Tv program

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Sun Nov 27 14:03:08 CET 2011

Heisann!

Jeg regner med dette er for å se TV eller liknende med et såkalt
capture card for kabel TV eller S-VIDEO osv. Hva slags TV-kort bruker
du?
Kjør
dmesg | grep -i <navnpåkort>

for å se om driver/firmware støttes og aktiveres i den nye kernelen.
Du kan også sjekke lsmod, lspci eller lsusb (hvis det er USB kort) for
å se at enheten ikke er "unknown". Det kan være lurt å sjekke om det
finnes nye drivere til kortet på produsentens hjemmesider.

I min korte erfaring med TV-kort er det enten a) manglende/utdatert
driver eller b) ikke-aktivert modul (aktiveres med 'modprobe
<navnpåmodul>') som gjør at /dev/video0 enhetene ikke eksisterer.

mvh Sigg3

2011/10/3 Steinar Johansen <steinar.johansen17 at getmail.no>:
> Jeg bruker et tv program som heter "Zapping TV Viever" Dette fungerte
> fint når jeg installerte det. Men nå vill det ikke lenger åpne. Det
> kommer en feilmelding når jeg prøver å åpne programmet, og en ny når jeg
> lukker vinduet med den første feilmeldingen. Lurer på om det er tv
> kortet som har sviktet?.
> Men programmet skulle vell åpne selv om det ikke mottar noen signaler?
>
> Jeg kjører Ubuntu 10,10. Har lagt ved skjermdump av feilmeldingene.
>
> Steinar Johansen.

Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com