[Olug-list] Miniruter?

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Tue Dec 24 16:09:09 CET 2013

Heisann!

Et par tips hvis du vurderer denne:

1) Ring Telenor på 09000 og be om Mobilt Bredbånd support. Be dem sjekke
dekning med dB kartet i NetGIS mot din adresse eller gårds/bruksnr. Dette
er mer nøyaktig enn det som ligger offentlig på telenor.no.

2) Hvis du har 4G dekning, bind ruter til 4G. Har du 3G, bind til 3G. Dette
gjør du i http://192.168.1.1 og Innstillinger->Nettverk, endre Nettverk fra
"4G foretrukket (auto)" til hhv. "Kun 4G" og "Kun 3G" og trykk Bruk nederst
på siden. Skru ruter av og på når innstillingen er lagret for å koble opp.
Alle WCDMA/LTE modem på markedet blir opplevd som mer ustabile hvis den
skal velge selv hvilket nettverk den skal kjøre på. (Se bort i fra denne
hvis du skal bruke ruter i trailer, bil eller båt.)

3) Hent siste fw på http://tinyurl.com/mf91dfw (følg oppskriften til punkt)

4) Ruteren er ikke ment til å kjøre så mye på batteri. Kan fungere helt
greit, men det er ikke det den er laget til, så anbefaler å ha den plugget
i veggen når det er mulig.

5) Når enheten er koblet til USB i datamaskinen er rekkevidden på det
trådløse nettverket veldig liten.

6) Ekstrautstyr som antenner (støttes ikke av Telenor, men virker) finner
du på http://emcom.no

Vet at den brukes av mange som eneste nettpunkt for husstanden, men har du
tilgang til kablet nettverk (fiber eller kobber) er dette nesten alltid å
foretrekke. Fungerer med Playstation 3 og Xbox 360 iallefall, men du må
ofte legge inn manuelle innstillinger i spillkonsollene. På 4G vil regnvær
og tykk skodde eller skog ofte redusere signalet.

mvh Sigbjørn

2013/12/21 Erlend Simonsen <mr at fudgie.org>

> Funker greit på hytta og lignende, og jeg har venner som bruker det som
> hovednett hjemme, men det kan fort bli dyrt om du ikke har ubegrenset
> data-trafikk i abonnementet på sim-kortet du bruker i den.
>
> -- Erlend

Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com