[Olug-list] Hvordan reformattere minnepinne?

Helge Havnegjerde helge.havnegjerde at getmail.no
Sat Oct 19 14:32:10 CEST 2013

Hei.

[Thomas Gramstad]
> Forresten, hvilke andre verktøy (enn gparted) finnes for dette
> -- spesielt, hvilke verktøy finnes som kan brukes på
> kommandolinja?

[Anders Skogheim Liane]
> Du kan bruke fdisk for å fjerne/opprette partisjoner og
> mkfs.msdos -F 32 (eller mkfs.vfat?) for å gjøre dette, men jeg
> vil tro at gparted er det greieste verktøyet å bruke. Resultatet
> blir det samme, og du har bedre oversikt.

Et godt alternativ til gparted for kommandolinja er parted (eller
gparted er et grafisk alternativ til parted). Parameteren -s
(--script) gjør at parted ikke kjører i interaktiv modus.
Ellers kan for eksempel mkdosfs og mkfatimage (mkfatimage16 hvis
du vil ha den varianten) brukes som alternativ til
mkfs.*-kommandoene.

Helge