[Olug-list] Et lite Linux problem...

Fredrik Stray fredrik.stray at gmail.com
Wed Jan 22 13:34:57 CET 2014

22. januar 2014 kl. 13.22 skrev Ulf A. Holbrook <post at u-l-v.org>:

>  ...som har blitt til stor irritasjon.
>
> Hei liste!
> Håper det er noen her som kan hjelpe meg med et lite problem. Her er en
> (av mange) forumposts:
> http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=uefi vs46&t=156748<http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=156748>
> om dette problemet, men som ingen har funnet en løsning på. Etter litt
> over én uke er det det samme...
>
> Kjøpte en Acer Travelmate som Debian skulle installeres på, det har gått
> på et blunk tidligere, men ikke denne gangen, som kan leses i posten på
> [...]

Hei,

kan det muligens være et uefi/bios (MBR vs GPT) problem? Dersom du har
forsøkt å installere med uefi, forsøk uten det. Eventuellt sjekk i bios
instillingene om uefi eller 'legacy bios' er aktivert.  Jeg har personlig
opplevd problemer med å få uefi til fungere mange ganger.
Feilmeldingen du får er nok mest sannsynlig fordi nettverksboot er satt som
siste bootalternativ.
Jeg forslår at du forsøker å boote install-mediet ditt uten UEFI (gjerne
deaktiver i bios hvis mulig), og installer debian/mint og pass på at du
skriver GRUB til MBR.
Les mer om det her: https://wiki.archlinux.org/index.php/UEFI

mvh
Fredrik Stray