[Olug-list] Et lite Linux problem...

Fredrik Stray fredrik.stray at gmail.com
Wed Jan 22 14:28:23 CET 2014

22. januar 2014 kl. 14.17 skrev Ulf A. Holbrook <post at u-l-v.org>:

> Man velger bootmedie i BIOS?
> Her er [Legacy BIOS] valgt, hvis maskinen kjører i UEFI blir USB-stick
> blokkert av Security Policy.
> Eller kan jeg sette dette fra et shell?

>   Dette er helt klart et problem med uefi/legacy. Dersom du vil benytte
> UEFI og GPT, oppgrader firmwaren og lag en 1MB uformattert primary
> partisjon med boot-flag satt på starten av disken etterfulgt av resterende
> partisjoner som du vil ha.
>  Dersom du ønsker å bruker mbr, sørg for at mediet ditt booter uten uefi.
> Når man velger bootmedie, har man ofte to valg for samme disk, en med UEFI
> [...]

Hei,
Kan du forsøke å kjøre med UEFI på, og opprette en 1MB primary uformattert
partisjon med boot-flag på starten av disken før de resterende partisjonene.

Det virker som om distroen forsøker å installere med uefi (mtp. gpt) som du
prøver å ikke gjøre. Det er godt mulig at det er mulig å sette disse
innstillingene, men jeg er ikke kjent med dem.

mvh
Fredrik Stray
www.bitvis.no