[Olug-list] Hvordan reformattere skrivebeskyttet minnepinne?

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Thu Sep 11 09:00:29 CEST 2014

Jeg har en SanDisk 32 G minnepinne som kommer med en del
installert programvare for windows og mac og som er
skrivebeskyttet. Jeg vil ikke ha noe av programvaren, så først
tenkte jeg bare å slette alt og bruke filsystemet som det er. Men
jeg fikk bare slettet noen av filene pga. skrivebeskyttelsen
("Read-only file system").

Så da tenkte jeg å reformattere minnepinnen (ext4 er sikkert
bra) -- men jeg får bare flere og flere feilmeldinger:

/sbin/mkfs.ext4 /dev/sdg1
mke2fs 1.41.12 (17-May-2010)

mkfs.ext4: Permission denied while trying to determine filesystem size

Og filbeskyttelsen til minnepinnen er:
ls -l  /dev/sdg1
brw-rw----. 1 root disk 8, 97 Sep 11 07:43 /dev/sdg1

Noen forslag til hvordan jeg kan komme videre?

Thomas Gramstad