[Styret] Generere penger av gammel hw?

Dag Arild Dramstad dag.arild.dramstad at sensewave.com
Wed Apr 16 18:27:43 CEST 2003

Ok, nå kommer påskeharen rundt svingen, og det innebærer at jeg kan starte litt forsiktig med
min hjemmeserver. Jeg har lagt min klamme hånd på to ibm- vidundere/vrak fra midten av
nittitallet. Har flyttet litt rundt på HW og ser ut til å ende opp med 1 maskin som kan brukes til
noe annet enn bare å lage viftelyder. Etter å ha slaktet maskinene ender jeg opp med litt
rester, et kabinett, et hovedkort med 120Mhz, et grusomt gammelt lydkort, etc.

For å
blåse litt liv i noe slikt vil jeg, og andre i samme situasjon, løpe ut og kjøpe et
nettverkskort, kanskje en floppystasjon eller en harddisk.
Men ville det være mulig å
generere litt penger til OLUG ved å disponere et "overskuddslager" i form av donert hw? Jeg
vil mye heller betale OLUG uforskammet mye penger for en brukt floppystasjon, enn å kjøpe en
ny. En harddisk på 1.2 Gb er vel i utgangspunktet verdiløs, men kan være det som skal til for å
stable et gammelt vrak på beina. Da kan jeg tenke meg å betale uforholdsmessig mye penger pr.
Gb av OLUG, fremfor å kjøpe ferskvare.

Dette kommer selvfølgelig helt an på OLUGs
"lagerstatus".
Poenget må være å generere penger til OLUG, ikke å selge hw billig, og ikke å
tømme lageret for utstyr. Jeg vet ikke hva som er blitt donert, men antar at det finnes null
monitorer til overs, men desto flere bitte-bitte-små harddisker og floppystasjoner. Dersom
OLUG sitter på flere komponenter enn hva som er mulig å sette i fornuftig drift, mener jeg det
vil være fint om vi kan trylle dette om til kontanter.
Regner med at vi snart diskuterer hw-
gruppa og retningslinjer for denne.

Ha en meningsfylt påske (sjokolade, øl og
linux),
hilsen Dag Arild