[Styret] Re: [EFN-styret] Softwarepatenter og OLUG

Thomas Gramstad thomas at efn.no
Wed Sep 10 00:14:36 CEST 2003

On Tue, 9 Sep 2003, Kenneth Rørvik wrote:

> OLUG har et styremøte fulgt av møte om softwarepatenter neste
> onsdag, 17/9.
>
> EFN, NUUG og OFUG inviteres til å delta på styremøtet som
> foregår 17/9 klokka 18:00 i Teisenveien 41. Formålet er å prøve
> å komme fram til en felles "strategi" for våre organisasjoner i
> forhold til norske (og for den saks skyld europeiske) forhold
> vedr. softwarepatenter.
>
> Gi meg en tilbakemelding om noen fra deres respektive
> org. kommer :)
>
> for OLUG; Kenneth.

EFN kommer med minst en, forhåpentligvis flere deltakere til møtet.

Selv skal jeg avgårde med fly til Kirkenes morgenen etter for å
holde foredrag.  Jeg vil likevel prøve å stille på dette møtet,
men det kan være at jeg må prioritere siste arbeid på foredraget
denne kvelden.

Et innspill til styremøtet: Jeg har videresendt OLUG-invitasjonen
til det åpne møtet til Tom Ekeberg.  Jeg vil foreslå at han også
inviteres til (deler av) styremøtet, kanskje for å svare på
spørsmål i forkant (eller etterkant) av styremøtet.

Ekeberg er en sivil- og patentingeniør som jobber innen feltet
patentering av programvare, samtidig som han selv er Linuxbruker
og tilhenger.  Han er altså positiv til både patenter på
programvare og til fri programvare.  Jeg tror det vil være
fornuftig å høre på hva han har å si, og stille ham en del
kritiske spørsmål om forholdet mellom patenter og fri programvare,
før vi utformer politiske standpunkter på vegne av foreningene og
gruppene våre.

Mer info om Tom Ekeberg:
http://www.whoaah.com/work/egentlig.html
http://www.patentstyret.no/innhold/kurs/kurs2003/programvare.html

Jeg kan nevne tre ting til i denne forbindelse:

(1) Han har allerede diskutert dette emnet en del på efn-listen
med folk der.

(2) Han har tilbudt seg å stille til foredrag/debatt på møte i
EFN, og vi jobber med å få dette på plass en gang i midten av
oktober.

(3) Jeg har også foreslått ham som deltaker i en paneldebatt
med Jon Maddog Hall 1. oktober.

Han kan sikkert også inviteres til å stille opp på arrangementer i
regi av OLUG, NUUG eller andre.

(PS: Er DES tilgjengelig, eller er han kanskje på bryllupsreise?
NOBUG eller BSD-miljøet har kanskje ikke noen adresse for et
styre e.l.?)
                          - Thomas
Thomas Gramstad
thomas at efn.no