[Styret] Tuxbladet - et gjenopplivingsforsøk

Jan Erik Bamrud jan.erik at bamrud.no
Tue May 6 21:16:38 CEST 2008

Hei alle!

Det er nå nesten 2 år siden jeg prøvde å få i gang "Prosjekt Tuxbladet". Det
skjedde ikke så mye den gangen, annet at jeg fikk mye ros for idé og
engasjement. Noen få ønsket å skrive artikler, men ingenting kom...

Det eneste som kom ut av det, var et logo-forslag fra Erling Limm, en logo
jeg har dristet meg til å bruke på en ny portal.

Som sagt, det er 2 år siden vi hadde en diskusjon omkring emnet. Det har
skjedd mye innen "Linux-verdenen" på disse 2 årene, bl.a. at
Nasjonaltkompetansesenter for fri programvare er etablert i Drammen.
DrLUG har for
øvrig også flyttet inn i samme bygg som kompetansesenteret, og med det
oppstår et visst håp om at det kan bli et aldri så lite samarbeid der
(f.eks. et fellesarrangement/workgroup eller noe "i den dur"). (Ingen
konkrete planer, bare så *det *er sagt...)

Videre ser det ut til at Microsoft har "bæsjet på leggen" med lanseringen av
Vista, et OS ikke så mange vil ha. Flere av mine kollegaer, som har ledd en
smule av mitt Linux-engasjement og at jeg fullstendig har kastet Windows ut
av hjemmet, har nå - i "hemmelighet" installert Ubuntu/Kubuntu/Mint - og
kommet på jobb henrykt over hva de har fått på sine PC-er. Når *de *har
endret holdning, tror jeg nok at flere har gjort - eller er i ferd med å
gjøre - det samme.

Derfor tror jeg at Tuxbladet nå kan være klar for omverdenen.

Problemet er fremdeles: ingen skribenter, intet blad. Derfor har jeg et
forslag om å gå litt saktere frem; ett skritt av gangen:

   - Jeg holder i disse dager på med å flikke på en Joomla (1.5)
   installasjon på adressen http://portal.tuxbladet.org.
   - Artikler kan skrives her.
   - Artikler av typen "..les mer på ...", legges under "SmåNytt"
   - Artikler av typen "virkelig artikkel", kan brukes i Tuxbladet
   senere.
   - Når vi (ja, VI) får litt "dreis" på artikkelskrivingen, kan
   PDF-utgaver av Tuxbladet utgis - med f.eks. de beste artiklene hver måned.
   - Så jobber vi (ja, fortsatt VI) videre derfra.

Hvorfor "vi"? Jo - dette ble utbrodert forrige gang "Prosjekt Tuxbladet" ble
forsøkt lansert:
*I åpen kildekode-verdenen er det vanlig at operativsystemet, applikasjonene
og verktøyene kan skaffes fritt- eller gratis - og at det er frivillige som
utvikler og distribuerer dette. Slik et håpet om Tuxbladet også; at
frivillige skriver artikler og markedsfører magasinet.*

Formålet med Tuxbladet er jo å spre Linux og kunnskap om dette fortreffelige
operativsystemet, hjelpe folk i gang, lære folket å bruke systemet, og få
folk til å forstå at fremtiden er skrevet i åpen kildekode. I reneste
LUG-ånd.

Kommentarer og reaksjoner, kritikk (+ og -), engasjement og vilje til å
hjelpe til mottas med stor takk!

--
Med vennlig hilsen
Jan Erik Bamrud