[Olug-list] Re: Programheng - hva gjør man?

Kenneth Rørvik kenneth@argon.no-ip.com
21 Dec 2002 16:05:30 +0100

On Sat, 2002-12-21 at 15:52, Per Inge Oestmoen wrote:
> Takk til Erik og Kenneth for hjelp.
>
> Det virker som om dette er blitt et permanent problem, fordi
> nå opplever jeg det samme hver gang jeg går inn i KreateCD.
>
> Men dette skjer vel å merke ikke hvis jeg er root. Da fungerer alt
> som det skal. Så nå logger jeg inn som root for å brenne CD'er.
> Vel, vel.
>
> Hva kan grunnen være til at slike feil oppstår?

Feil og feil, det høres ut som et permissions-problem. Finnes det en
gruppe som heter cdwriter eller lignende? Sjekk i /etc/group. Hvis ja,
legg til de brukerne som skal kunne brenne CDer i denne gruppa. Jeg
regner med at distroen din har et verktøy for å editere grupper.

Du kan også sette cdrecord til suid root: "chmod a+s /usr/bin/cdrecord".
Da kjører den som root selv om du starter prosessen som vanlig bruker.
Brukes med ytterste forsiktighet på andre ting... ;)
--
Kenneth Rørvik
Nordbergveien 60 A, N-0875 OSLO