[Olug-list] ADSL og linux

Kenneth Rorvik kenneth@argon.no-ip.com
30 Jun 2002 11:30:32 +0200

On Sun, 2002-06-30 at 04:16, Morten Wiken wrote:
> Har et par sp=F8rsm=E5l i forbindelse med =E5 f=E5 linuxboksen p=E5 nett =
med ADSL fra=20
> nextgentel (har f=E5tt beskjed om at mont=F8ren kommer p=E5 onsdag, men t=
ror det=20
> ikke f=F8r jeg ser ham der...), er relativt ny n=E5r det gjelder linux, o=
g har=20
> faktisk ikke konsept om hvordan man kobler dette opp...
>=20
> Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gj=F8re, og ikke minst hvordan?

1. Du m=E5 ha nettverkskort opp =E5 kj=F8re, det skal v=E6re s=E5 enkelt so=
m =E5
laste korrekt modul for nettverkskortet, feks. "modprobe tulip". Det du
trenger =E5 vite her er hva slags nettverkskort du har. Med litt flaks
klarer "kudzu" =E5 finne kortet ditt og konfigurere det automatisk.

2. S=E5 vidt jeg vet har nextgentel egen router som har innebygd dhcp
server. Ved hjelp av kontrollpanelet kan du da sette opp nettverkskortet
til =E5 f=E5 IP-adresse automatisk fra dhcp-serveren i routeren. Det b=F8r
faktisk v=E6re alt du trenger =E5 gj=F8re for =E5 komme p=E5 nett.=20

--=20
mvh, Kenneth R=F8rvik
kenneth@argon.no-ip.com   //   http://argon.no-ip.com
Nordbergveien 60 A, N-0875 OSLO, Norway