[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Denis denis@startsiden.no
Tue, 1 Oct 2002 11:14:52 +0200

On Tuesday 01 October 2002 11:13, you wrote:
> Og hvilken distro er det som er best for DESKTOPEN?

Godt spørsmål, jeg holder på å prøve å finne det ut :-)
Har så langt vært igjennom et lengre hat / kjærlighetsforhold til Redhat, men
endte med at det var for mye bugs i KDE RPMene til at det fungerte for meg
(7.3) når 8.0 går hardt inn for å patche KDE men ikke samarbeide med
prosjektet ser jeg ikke Psyche som noe alternativ. Gnome 2 er en fin
plattform, men mangler mye før den duger som helhetlig opplevelse synes jeg.

Bruker nå SuSE, men irriterer meg jo fremdeles over RPM og mangel på skikkelig
apt (fungerer bra for server, hvorfor skulle det ikke funke bra på desktop ?)
Kjenner til apt-rpm men synes ikke det var like smertefritt og fint som det
kunne og burde vært. SuSE pakker ihvertfall KDE skikkelig, og pakker en drøss
av desktop apps..

Har også testet en tidlig beta av Xandros, synes ikke det var det helt store,
men kanhende blir den betydelig bedre til slipp ?

Gentoo er definitivt ikke noe for hvermansen, og det er forsåvidt hvermansen
jeg trenger en desktop til (les: alle brukerene her på startsiden.)

Debian Unstable / SID har jeg også konkludert med at kunne fungert for meg,
men ikke for resten av folket her ..

Mandrake, fint å se på, men ihvertfall var den versjonen jeg testet (8.2 tror
jeg ?!) ikke helt blankpolert rent stabilitetsmessig. Spesielt endel av de
medfølgende Mandrake verktøyene var buggete virket det som.

Lycoris har jeg ikke testet, noen som har ?

Andre distroer som utmerker seg på desktopen ??

> Å få Linux på desktopen i så stor skala og så fort som mulig, er selve
> nøkkelen til å bevare fremtidens PC som et selvstendig og allsidig
> arbeidsredskap som fungerer på brukernes premisser.

Applikasjonene begynner jo definitivt å komme, smått om senn. Selv har jeg
ingen problemer med å være en kontorbruker uten windows, men når det kommer
til media osv har jeg innsett at jeg enn så lenge må bruke løsninger som
Win4Lin (har kjøpt den og er sånn passe fornøyd) for å få tilgang til f.eks.
Fireworks, Photoshop ++

--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no