[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Kenneth Rorvik kenneth@argon.no-ip.com
Tue, 1 Oct 2002 11:53:35 +0200 (CEST)

On Tue, 1 Oct 2002, Denis wrote:

> Mandrake, fint å se på, men ihvertfall var den versjonen jeg testet (8.2 tror
> jeg ?!) ikke helt blankpolert rent stabilitetsmessig. Spesielt endel av de
> medfølgende Mandrake verktøyene var buggete virket det som.

Jeg har hatt stort hell med Mandrake. For min del er det viktig å slippe å
holde på i mange timer etter installasjon for å få X opp å kjøre, TVkortet
funksjonelt, lydkortet opp å gå etc. Debian blir dermed helt uaktuelt på
desktopmaskinen min. På en server er jeg ikke i tvil, der er debian langt
på vei å foretrekke på grunn av enkelt vedlikehold. Der er det bryet
verdt å bruke en del tid på konfigurasjon og sikring. På en desktopmaskin
derimot er det mye som er viktigere enn løpende vedlikehold, der forventer
brukere å kunne installere - og så skal det fungere. Ikke noe mekking i
teksteditorer for å få lyd der takk. RedHat og Mandrake utmerker seg der,
spesielt Mandrake har alltid klart å finne og konfigurere alle enheter ved
install på desktopmaskinen. Laptopen sliter faktisk *alle* distroene
(som jeg har prøvd, mdk, redhat, debian, FreeBSD(!), gentoo) med på
grunn av et cardbusnettkort som er ganske nytt. Mandrake finner det dog,
og identifiserer rette driveren under install - men av en eller annen
merkelig grunn forsøker de å ta opp nettverk før pcmcia, noe som for meg
virker litt absurd.

Mandrake 9.0 som kom for noen dager siden kjører nå på laptopen min, selv
om jeg måtte scripte litt selv for å få nettverket opp på boot, men
uansett er opplevelsen "installer og kjør". Det gir rett og slett ikke
distroer som debian og slackware meg. I løpet av få dager kommer nok
mdk9.0 inn på desktopmaskinen også.

Avslutningsvis er det ikke noe poeng å starte en distrowar på lista her,
men så lenge folk holder seg saklige som nå er diskusjonen sunn.