[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Denis denis@startsiden.no
Tue, 1 Oct 2002 12:09:29 +0200

On Tuesday 01 October 2002 11:53, you wrote:
> Mandrake 9.0 som kom for noen dager siden kjører nå på laptopen min, selv
> om jeg måtte scripte litt selv for å få nettverket opp på boot, men
> uansett er opplevelsen "installer og kjør". Det gir rett og slett ikke
> distroer som debian og slackware meg. I løpet av få dager kommer nok
> mdk9.0 inn på desktopmaskinen også.

Vil du si Mandrake er en bedre desktop opplevelse enn SuSE for deg ?
Har ikke testet Mandrake på en liten stund nå, men så langt er inntrykket at
SuSE sine konfigurasjonstools fungerer litt bedre enn Mdk.. Dersom dette har
blitt bedre med tiden i Mandrake er det flott ! :-) (Får vel teste Mandrake
9.0 og RH 8.0 her også snart..)
At Mozilla og OpenOffice er inkludert og fungerer fint ut av boksen er også en
fin ting, akkurat slik det er nå må jeg iaf med SuSE 8.0 installere ny
versjon av Mozilla fra andre pakker (blir ikke oppdatert med deres YaST
heller)

Men enda har det ikke kommet en "perfekt" distro for linux desktop slik jeg
ser det. Noe av det RedHat har forsøkt seg på i Psyche er jo intressant. Jeg
ser helt klart fordelen av at GTK og KDE/Qt applikasjoner oppfører seg mer
forutsigbart med tanke på fonter, antialiasing osv.

Min mening er nå alikevel at det hadde vært svært så mye mer intressant om
disse tingene ble løst et ledd lenger ned i kjeden, altså blant utviklerene
av nettopp GTK/Gnome og Qt/KDE ... Det ville vært fint om en ikke trengte
RedHats patchede KDE for å få til bedre interoperatibilitet.

Nå er vel noe arbeid i ferd med å bli igangsatt på tvers av KDE / Gnome
prosjektene, men nettopp her synes jeg RedHat kunne brukt tid og ressurser..

> Avslutningsvis er det ikke noe poeng å starte en distrowar på lista her,
> men så lenge folk holder seg saklige som nå er diskusjonen sunn.

Synes det er intressant å høre om erfaringer, tips og annet når det gjelder
desktop linux. Ord i tiden, og definitivt på terskelen til å være et reellt
alternativ her i gården iallefall.

Kunne bare Adobe og Macromedia portet sine apps til Linux nå så ville alt vært
fryd og gammen :-)

--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no