[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Kenneth Rorvik kenneth@argon.no-ip.com
Tue, 1 Oct 2002 12:25:03 +0200 (CEST)

On Tue, 1 Oct 2002, Denis wrote:

> Vil du si Mandrake er en bedre desktop opplevelse enn SuSE for deg ?
> Har ikke testet Mandrake på en liten stund nå, men så langt er inntrykket at
> SuSE sine konfigurasjonstools fungerer litt bedre enn Mdk.. Dersom dette har

SuSE sine konfigurasjonsverktøyer har jeg hørt mye bra om jeg også,
desverre har jeg lite erfaring med SuSE - jeg ahr ikke helt sansen for
måten de organiserer/navngir pakkene sine på, ei heller det faktum at det
er vanskelig å finne iso'er av deres siste versjon.

> At Mozilla og OpenOffice er inkludert og fungerer fint ut av boksen er også en

Selv heller jeg til å bruke galeon som nettleser, den bruker i alle fall
en god del mindre minne enn mozilla.

> Men enda har det ikke kommet en "perfekt" distro for linux desktop slik jeg
> ser det. Noe av det RedHat har forsøkt seg på i Psyche er jo intressant. Jeg
> ser helt klart fordelen av at GTK og KDE/Qt applikasjoner oppfører seg mer
> forutsigbart med tanke på fonter, antialiasing osv.

Ja, selv om man burde ha hatt litt mer dialog med gnome/kde gutta før de
gjorde den endringen. Spørsmål til det forøvrig: Er det enkelt å gå
tilbake til default look i KDE og Gnome i RH8?

> Min mening er nå alikevel at det hadde vært svært så mye mer intressant om
> disse tingene ble løst et ledd lenger ned i kjeden, altså blant utviklerene
> av nettopp GTK/Gnome og Qt/KDE ... Det ville vært fint om en ikke trengte
> RedHats patchede KDE for å få til bedre interoperatibilitet.

Ah, nettopp det jeg mente med det jeg sa over.

> Synes det er intressant å høre om erfaringer, tips og annet når det gjelder
> desktop linux. Ord i tiden, og definitivt på terskelen til å være et reellt
> alternativ her i gården iallefall.

Jepp, vi skiller mellom distrowar og gode, saklige diskusjoner ;)

mvh, Kenneth.