[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Denis denis@startsiden.no
Tue, 1 Oct 2002 13:10:09 +0200

Per Inge, jeg er i utgangspunktet veldig enig i mye av argumentasjonen din,
men forholder meg i utgangspunktet noe mer realistisk til situasjonen slik
jeg ser den.

On Tuesday 01 October 2002 12:36, you wrote:
> Da er det ikke nødvendigvis noen løsning at Adobe eller hvem det måtte
> være porter sine applikasjoner til Linux.

Jeg har ikke så mange, men endel windows desktoper her i huset. Disse brukes
til kontorarbeid, men også "kreativt arbeid" i form av tegning, webdesign,
videoredigering osv..

Slik jeg ser det ville det være svært gunstig å gjennomføre en gradvis
migrering av disse brukerene over på en fri plattform. Målet må være total
lisensfrihet, men underveis kan jeg godt leve med å betale noen kroner til
firmaer som leverer proprietære programmer til en fri desktop.

Allerede er vi på vei over fra Outlook og Internet Explorer som standardvalg
hos de fleste. Endel har flyttet seg over til Mozilla mail på windows, og
mange av de benytter også Mozilla som sin standard browser.

Jeg velger alikevel å ikke presse dem over, men gjør det heller smått om senn
med deres samtykke. Slik blir det lite surmuling, og bedre innstilling til
hele Open Source styret av. Når folk ser at Mozilla er en bedre browser så
bruker de den på grunnlag av det, ikke fordi jeg sier de _skal_

Når det gjelder softwaren Macromedia og Adobe produserer er denne foreløpig
alt for langt foran i funksjonalitet til at den kan erstattes av tilsvarende
open source programmer.  Gimp er ikke engang i nærheten av å være en
erstatter for Photoshop. Prøv å sette noen som er middels komfortabel med
Photoshop ned foran Gimp og se hvor langt de kommer før de enten gir opp
eller banner og sverter!

Min konklusjon : heller en linux desktop der 85% av dagens arbeid skjer i open
source programmer enn en windows desktop der 60% av dagens arbeid skjer i
proprietære programmer.
--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no