[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Tue, 01 Oct 2002 14:03:17 +0200

Denis wrote:

> Per Inge, jeg er i utgangspunktet veldig enig i mye av argumentasjonen din,
> men forholder meg i utgangspunktet noe mer realistisk til situasjonen slik
> jeg ser den.

Jeg kan vanskelig forstå hva som angivelig er urealistisk i hva som
her har blitt sagt om programvare og forutsetningene for at den skal
brukes. Vi er ganske enkelt nødt til å stikke fingeren i jorden og
innse at de store proprietære aktørene ønsker å låse kundene/brukerne
inn i stadig mer restriktive lisenser, og deres våte drøm må formodes
å være å gjøre all programvare om til en betalingstjeneste som kjøres
fra sentrale tjenere slik at man ikke kan skrive så mye som en liten
notis uten å ha betalt leie til programvaregiganten(e).

Som kjent ønsker programvareindustrien å legge alle mulige kjelker i
veien for fri programvare, noe som forutsettes kjent. Når dét er
situasjonen, er det klart at vi realistisk sett må sørge for at fri
programvare får en så stor utbredelse som mulig. Det som kan forhindre
at de proprietære aktørene i kompaniskap med lettpåvirkelige (og til
dels indirekte oppkjøpte) politikere og lovgivere torpederer fri
programvare, er at bruken øker i så stort omfang at Open Source og fri
programvare rett og slett _aldri_ kan stoppes.

> Slik jeg ser det ville det være svært gunstig å gjennomføre en gradvis
> migrering av disse brukerene over på en fri plattform. Målet må være total
> lisensfrihet, men underveis kan jeg godt leve med å betale noen kroner til
> firmaer som leverer proprietære programmer til en fri desktop.

Greit nok, men hva jeg fremhevet er at det ikke er noen varig
tilfredsstillende løsning å lage Linux-versjoner av den ufrie
programvaren som i skrivende stund eksisterer for Windows-plattformen,
og at det er viktig at alle som på en eller annen måte arbeider for
fri programvare er oppmerksom på behovet for å øke antallet brukere av
denne typen dataprogramvare.

> Jeg velger alikevel å ikke presse dem over, men gjør det heller smått om senn
> med deres samtykke. Slik blir det lite surmuling, og bedre innstilling til
> hele Open Source styret av. Når folk ser at Mozilla er en bedre browser så
> bruker de den på grunnlag av det, ikke fordi jeg sier de _skal_

Om dette er det ingen kontroverser eller uenighet så vidt jeg kan se,
og din taktikk virker helt patent på meg. Slik bør det etter mitt
skjønn gjøres.

> Når det gjelder softwaren Macromedia og Adobe produserer er denne foreløpig
> alt for langt foran i funksjonalitet til at den kan erstattes av tilsvarende
> open source programmer.  Gimp er ikke engang i nærheten av å være en
> erstatter for Photoshop. Prøv å sette noen som er middels komfortabel med
> Photoshop ned foran Gimp og se hvor langt de kommer før de enten gir opp
> eller banner og sverter!

Dette er et virkelig problem, og det er akkurat derfor vi alle som er
opptatt av disse tingene er nødt til å gjøre hva vi kan for å
oppmuntre til øket bruk av Linux. Hvilket i seg selv vil gi
ringvirkninger inn i utviklermiljøene slik at flere får incentiver til
å utvikle produktivitetsapplikasjoner. Forøvrig er GIMP en god og til
dels imponerende begynnelse, men jeg er enig i at den ikke holder ennå
til seriøs bildeproduksjon eller illustrasjonsoppgaver. Her taler jeg
av egen smertefull erfaring.

> Min konklusjon : heller en linux desktop der 85% av dagens arbeid skjer i open
> source programmer enn en windows desktop der 60% av dagens arbeid skjer i
> proprietære programmer.

Hittil i diskusjonen har det ikke fremkommet noe som står i motstrid
til en slik konklusjon. At flere og flere bruker Open Source til
stadig flere typer oppgaver vil føre til at et økende antall mennesker
begynner å stille spørsmålstegn ved om det virkelig er grunn til å
akseptere restriksjonene og låsningene på proprietær programvare.

MEN: I bunnen må alltid ligge en erkjennelse av at dersom dagens og
morgendagens datamaskiner skal forbli allsidige og brukerkontrolllerte
arbeidsredskaper som fungerer på brukerens premisser må den
sentraliserte og proprietære utviklingsmodellen for programvare
forlates. Ingen sier at det skal skje fra én dag til en annen. Likevel
må vi hele tiden ha utfordringen med å på lang sikt eliminere dagens
rigide programvarerestriksjoner for øye, og derfor er en utstrakt
porting av proprietære applikasjoner med de nåværende
lisensbestemmelser og -restriksjoner ingen varig løsning, fordi alt vi
oppnår da er å forflytte problemet med restriksjonsbelagt og
kontrollert programvare til Linux-plattformen. Derfor må alle i "våre"
miljøer bli enda mer oppmerksomme på det skrikende behovet for gode og
funksjonelle frie programmer.

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.coldsiberia.org/