[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Denis denis@startsiden.no
Tue, 1 Oct 2002 14:10:51 +0200

On Tuesday 01 October 2002 14:03, you wrote:
> Jeg kan vanskelig forstå hva som angivelig er urealistisk i hva som
> her har blitt sagt om programvare og forutsetningene for at den skal
> brukes. Vi er ganske enkelt nødt til å stikke fingeren i jorden og
> innse at de store proprietære aktørene ønsker å låse kundene/brukerne
> inn i stadig mer restriktive lisenser, og deres våte drøm må formodes
> å være å gjøre all programvare om til en betalingstjeneste som kjøres
> fra sentrale tjenere slik at man ikke kan skrive så mye som en liten
> notis uten å ha betalt leie til programvaregiganten(e).

Jeg tror det er tidsperspektivet jeg mener :-)
Er forøvrig helt dønn enig i alt du sier, det jeg mener med realistisk er hva
det pr d.d. er mulig å få til, og i overskuelig fremtid (1-2 år). Spesielt i
vårt konkrete tilfelle her på jobben, men også hjemme på min egen PC ...

Snippet resten av argumentasjonen din, men kjøper den med hud og hår. Jeg
ønsker heller ikke å sitte med skjegget i postkassa om x antall år, når
lisenspolitiet daglig har lovlige audits av harddisken min for å se om det
kanskje skulle ha sneket seg inn en ulisensiert .exe fil ..
Jeg ønsker å ha dokumentene, bildene, videofilmene, lydklippene mine i åpne og
standardiserte formater, som jeg kan lese / redigere etc. med åpne og frie
programmer.

Delt problemstilling, brukerene og deres vane på den ene siden, programmene og
funksjonaliteten på den andre ... Intressant utvikling i det siste synes
jeg..

--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no