[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
01 Oct 2002 16:24:48 +0200

--=-E2Ttdjx7MNJTczFJO4Vh

On Tue, 2002-10-01 at 12:19, Per Inge Oestmoen wrote:

> =C5 diskutere hvilke(n) distro som er mest hensiktsmessig m=E5 i h=F8y gr=
ad
> kunne regnes som liggende innenfor gruppens temaomr=E5der. Sakligheten
> m=E5 vi ivareta ved at vi hele tiden gj=F8r klart hvilke premisser vi
> diskuterer ut fra, noe vi gj=F8r ved =E5 dr=F8fte de ulike distroene p=E5
> basis av deres faktiske egenskaper i forhold til aktuelt bruksomr=E5de
> og/eller spesifikke krav den enkelte bruker m=E5tte ha.=20

Enig, og dette er noe som er til dels manglende i diskusjonen. Jeg mener
at f=F8r man begynner =E5 diskutere hvilken distro som er best p=E5 desktop=
'en
m=E5 man identifisere brukerens krav.

N=E5 har jeg langt fra mye erfaring med de forskjellige distroene. Etter =
=E5
ha brukt RedHat i en lang stund ville jeg pr=F8ve noe annet, og testet
f=F8rst Debian. Synes denne ble litt for "klumpete" =E5 jobbe med, og pr=F8=
vde
s=E5 Gentoo - og der ble jeg.

Men etter =E5 ha lest og h=F8rt mye om de forskjellige distroene sitter jeg
vel igjen med disse intrykkene:

- Business-desktop'en:

P=E5 business-desktop'en har man (forh=E5pentligvis) kompetent personell ti=
=E5 administrere maskinene, og det er ogs=E5 i dette milj=F8et jeg mener Li=
nux
som desktop er virkelig overlegent. Var det opp til meg ville jeg nok
velge =E5 bruke RedHat med Ximian Desktop'en installert p=E5 en sentral
server, og deretter nettverksboote alle klientmaskinene. Da kan man
f=F8rst ta seg tid til =E5 konfigurere en felles desktop for alle klientene=
,
og deretter tilpasse de forskjellige. Systemet er rock-solid,
oppgradering (med Red Carpet) g=E5r s=E5 det suser og administrasjonen blir
en lek. Andre ting, slik som mulighet til =E5 logge p=E5 fra hvilken som
helst maskin teller ogs=E5 positivt.

- Profesjonell videoredigering:

Her har allerede Linux vist sin styrke, og en betydelig del av
Hollywood's spesialeffekt-elite, slik som Industrial Light & Magic,
Dreamworks, Pixar og andre har forlengst g=E5tt over til Linux. Her er det
ikke s=E5 mye selve desktop'en som er viktig, men applikasjonene som
kj=F8rer p=E5 den. Viktige ting er stabilitet, god IO-ytelse og enkel
konfigurering av firewire-hardware etc. RedHat eller Debian burde vel
v=E6re glimrende.

- Power-users :

Power-users liker gjerne =E5 ha full kontrol over maskinen sin, og trives
ofte best "on the bleeding-edge". Gentoo er en alldeles glimrende
distro, s=E5 lenge du vet hva du gj=F8r - og siste utgivelser av for
eksempel GNOME eller KDE er p=E5 plass i pakkesystemet etter noen f=E5
dager. =C5 lage egne "pakker" for .tar.gz arkiver er ogs=E5 lekende lett.

- Gamerne :

H=E5pl=F8st, Linux har lang vei igjen =E5 g=E5 her. Hvis utviklere hadde ba=
sert
seg p=E5 OpenGL eller tilsvarende hardware-layers kunne det v=E6rt lys i
tunnelen, men s=E5 lenge DirectX er konge p=E5 haugen vil de utvilsomt
trives best med Windows-boksen sin.

- Bestemor :

Bestemor er stort sett forn=F8yd s=E5 lenge hun kan surfe web'en, sende mai=
og skrive dokumenter. En RedHat boks som er satt opp av barnebarnet p=E5
forh=E5nd burde funke ypperlig (bestemor installerer uansett ikke Linux p=
=E5
egen h=E5nd).

- Den "vanlige" hjemmebrukeren

Ogs=E5 her er det et stykke igjen, men distroer som Lycoris eller Mandrake
vil nok passe disse best. Viktige poenger er hardware-kompatibilitet, et
bra (og windows-aktig) utseende per default, enkel installasjon av nye
programmer, god Windows-integrasjon og It Just Works(tm)-teknologi :)

--=20

Erik Grinaker
Freelance UNIX/Linux systems consultant
http://erikg.wired-networks.net

"UNIX is basically a simple operating system, but you have to be a
genius to understand the simplicity"

                                         -- Dennis Richie

--=-E2Ttdjx7MNJTczFJO4Vh

--=-E2Ttdjx7MNJTczFJO4Vh--