[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Dag dag@animagicnet.no
Tue, 1 Oct 2002 12:41:14 +0000

On Tuesday 01 October 2002 14:24, Erik Grinaker wrote:

> - Profesjonell videoredigering:
>
> Her har allerede Linux vist sin styrke, og en betydelig del av
> Hollywood's spesialeffekt-elite, slik som Industrial Light & Magic,
> Dreamworks, Pixar og andre har forlengst g=E5tt over til Linux. Her er =
det
> ikke s=E5 mye selve desktop'en som er viktig, men applikasjonene som
> kj=F8rer p=E5 den.=20

N=E5r det er snakk om proffe 3D of effect software s=E5 er det bare RedHa=
t 7.2 som=20
er st=F8ttet av alle de software pakkene jeg kjenner.  Det er selvf=F8lge=
lig=20
mulig og pr=F8ve og instalere det p=E5 andre distroer, med jeg kan si fra=
=20
personlig erfaring at du ikke kommer =E5 f=E5 support for noe annet enn R=
edHat=20
7.2 (eller 7.1).

Her er det et ogs=E5 et annet stort hull I linux markedet.  Det finnes eg=
entlig=20
ingen bra 3D eller video software for amat=F8rer.  Er du villig til =E5 b=
etale=20
mellom 20.000kr-100.000kr pr. aplikasjon s=E5 kan du f=E5 det meste av de=
t du=20
vill ha p=E5 linux.  P=E5 andre siden har windows flere bra 3D program og=
 velge=20
mellom for godt under 5000kr.  Ellers s=E5 har det v=E6rt d=E5rlig med fr=
i=20
programvare I dette feltet og det lille som har funnets har enten v=E6rt =
veldig=20
spesifikt eller uferdig.  F=E5r h=E5pe Blender og Jahshaka forandrer p=E5=
 dette=20
snart

> - Bestemor :
>
> Bestemor er stort sett forn=F8yd s=E5 lenge hun kan surfe web'en, sende=
 mail
> og skrive dokumenter. En RedHat boks som er satt opp av barnebarnet p=E5
> forh=E5nd burde funke ypperlig (bestemor installerer uansett ikke Linux=
 p=E5
> egen h=E5nd).

Jeg har akkurat begynt =E5 se p=E5 et produkt som heter oeone desktop=20
(www.oeone.com) Det er et veldig enkelt og greit bruker grensesnitt bygge=
d=20
rundt mozilla (du f=E5r et mozilla vindu som dekker hele skjermen, og=20
interfacet er laget i XUL) som egner seg perfekt til maskiner som skal v=E6=
re=20
lette =E5 bruke og kun skall st=F8tte noen f=E5 applikasjoner som web, ma=
il,=20
skriving, multimedia avspilling, litt spill osv.  Jeg har ikke sett s=E5 =
veldig=20
mye p=E5 den enn=E5, men det ser som det er ganske lett og skrive extensi=
ons til=20
den og legge til egne applikasjoner og features.  Den er fortsatt litt r=F8=
ff I=20
kantene men ser veldig lovened ut og jeg tror den hadde passet bra til b=E5=
de=20
mor og bestemor.

Dag