[Olug-list] Mozilla linjetrøbbel, hvitfarge i OO og fonter

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Thu, 10 Oct 2002 11:30:10 +0200

Hei!

I går kjøpte jeg en pappboks med SuSE Linux 8.1, syv CD'er og én DVD
samt to tykke og innholdsrike bøker til kr. 799 i Akademika på
Blindern. (Forhåpentligvis mener ikke de svorne Mandrake-tilhengerne
på listen at jeg dermed har begått en utilgivelig synd.)

Erfaringene så langt er utpreget positive; all maskinvare ble enkelt
detektert uten unntak. SCSI-kort, SCSI-enheter med SCSI-scanner,
lydkort, skjermkort, nettverkskort, analogmodem, mus og USB-kortleser
for Compact Flash ble enkelt registrert. Systemet starter raskt,
kjører sikkert og stabilt, og det synes å være lite å klage på her.

Men ingen trær vokser inn i himmelen, som kjent. Tre problemer gjorde
seg gjeldende etter installasjonen:

1. I Mozilla Mail (Versjon 1.0.1) blir ikke linjene brukket slik de
ble i versjon 0.98. Jeg setter i Edit > Preferences > Composition:
"Wrap text messages at 70 characters." Dette virker ikke, og
resultatet er vel ganske godt illustrert i denne meldingen. Hva gjør
jeg, hvilke(n) konfigurasjonsfil(er) skal modifiseres for å endre på
denne feilen med at linjene strekker seg ut over hele skjermens bredde?

2. Neste problem er OpenOffice.org. Dette er en kapabel office-pakke
med mange muligheter. Men jeg har ikke funnet ut hvordan man skal
gjøre "system color" tilgjengelig i Open Office's skriveprogram. Jeg
får hele tiden en helhvit arbeidsflate, noe jeg ikke ønsker både med
hensyn til skjermen (de som er vel bevandret i elektronikk vet at
hvitt sliter langt mer på CRT-skermer enn alle andre farger i et
skjermbilde) og ikke minst fordi jeg oppfatter det som ubehagelig å
sitte og se på en hvit flate. NB! Jeg mener altså hvordan
arbeidsflaten skal gjøres eksempelvis grønn mens utskriften forblir
hvit på hvitt papir, _ikke_ hvordan man skal lage et grønt ark.

3. Fortsatt OpenOffice.org: Fontene i dialogbokser og menyer er
"utflytende" og uskarpe. Det virker som om Linux ennå ikke har klart å
gjøre fontgjengivelsen like skarp og definert som i Windows. Eller er
det noe lurt som kan gjøres for å få skarpt tegnede fonter i
applikasjoner, menyer og ellers i Linux?

Når det gjelder fonter i Linux, kan jeg nok en gang bekrefte at
anti-aliasing gjør fontene langt mer uskarpe og utflytende, i det
minste på min syttentommers CRT. Når jeg slår av anti-aliasing blir
fontene noe mer hakkete, men de blir skarpt avtegnede, og dersom man
velger riktig størrelse (14 i menyer og i hele KDE) blir
synsinntrykket langt bedre. (Etter min oppfatning, vel å merke. Prøv
selv og se hva du mener.) Det samme i Windows NT og 2000. I begge
disse systemer blir skrift mye skarpere gjengitt ved å slå av "Font
Smoothing."

Men tilbake til de tre spørsmålene overfor, så blir kvelden for meg
reddet dersom dere kan hjelpe meg med disse tre problemene. Takk på
forhånd.

Beste hilsen Per Inge

--
Per Inge Oestmoen, Norway