[Olug-list] Mozilla linjetrøbbel, hvitfarge i OOog fonter

Denis denis@startsiden.no
Thu, 10 Oct 2002 11:53:42 +0200

On Thursday 10 October 2002 11:30, Per Inge Oestmoen wrote:
> Når det gjelder fonter i Linux, kan jeg nok en gang bekrefte at
> anti-aliasing gjør fontene langt mer uskarpe og utflytende, i det
> minste på min syttentommers CRT. Når jeg slår av anti-aliasing blir
> fontene noe mer hakkete, men de blir skarpt avtegnede, og dersom man
> velger riktig størrelse (14 i menyer og i hele KDE) blir
> synsinntrykket langt bedre. (Etter min oppfatning, vel å merke. Prøv
> selv og se hva du mener.) Det samme i Windows NT og 2000. I begge
> disse systemer blir skrift mye skarpere gjengitt ved å slå av "Font
> Smoothing."

Hei Per Inge,

I KDE har du muligheten til å antialiase fonter innenfor visse størrelser. Gå
i KControl - System - Font Installer  (første gang du går inn her får du
ihvertfall i 8.0 personlige innstillingsspørsmål)
Endre f.eks. Exclude Range i Anti-Alias delen av configen.. Jeg synes også det
er bedre å lese skarpe fonter i en viss størrelse, men foretrekker store
fontstørrelser anti-aliaset..

De andre spørsmålene dine har jeg ikke mulighet til å svare på :-)
--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no