[Olug-list] Re: Hannemyr vs. Microsoft

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Fri, 11 Oct 2002 11:46:57 +0200

Ener Borg wrote:

> At 10:11 11.10.02 +0200, you wrote:

(Per Inge Østmoen):

> Ja det er dobbeltmoral og viser på hvilken måte microsoft er optatt av
> sikkerhet. Ikke møt opp på møtet og jobb heller for at linux skal ta markedet.

Vel, pointet med å stille opp på slike møter er å eksponere Microsofts
lugubre praksis. Når det gjelder Microsofts praksis, er det mer å si
om denne:

http://zdnet.com.com/2100-1104-961173.html

Ellers mener undertegnede at det er lisensbestemmelser og
restriksjoner i programvaren som er de virkelig fundamentale
problemene. Men det er greit nok å også bruke ting som åpenbare
sikkerhetssvakheter som vekkere. Jeg frykter imidlertid at de tingene
vil de snakke seg vekk fra med sedvanlig åleglatthet, mens de nevnte
fundamentale problemer kanskje går over hodene på mange av de som ikke
er "power users" og derfor vet mye om datamaskiner.

Det er for eksempel en stor ulempe at de fleste datamaskiner leveres
med preinstallert software slik at brukeren ikke med én gang får
føling med behovet for å vite hva hen gjør på og med sin egen
datamaskin. Med preinstallert programvare signaliserer man til
brukeren at "dette trenger ikke du å tenke på." Hvilket er en meget
farlig holdning som i verste fall fører til at andre tar kontrollen
over brukerens datamaskin. Skal restriktive lisensbestemmelser og
begrensninger i programvaren slås tilbake, er det nødvendig at
brukerne skaffer seg kunnskap.

Slik kunnskap vil resultere i en massiv overgang til Linux, nettopp på
grunn av de sterke begrensningene i annen programvare, begrensninger
som nå er langt sterkere enn noen PC-bruker burde finne seg i. Med
fare for å drive utilbørlig egenreklame, kan jeg likevel henvise til
følgende to artikler:

Norsk versjon:
http://www.efn.no/datafrihet.html

Engelsk versjon: