[Olug-list] Re: Hannemyr vs. Microsoft

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas@ifi.uio.no>
Fri, 11 Oct 2002 23:29:38 +0200 (MEST)

On Fri, 11 Oct 2002, Per Inge Oestmoen wrote:

> Vel og bra, men her må poengteres at å snakke med Microsoft
> om datasikkerhet er lite menigsfylt. Microsoft har introdusert
> programvare som ikke kan installeres og brukes uavhengig
> av en "tillatelse" (Product Activation). Etter hvert bytte av
> harddisk eller PC, og etter reformattering, må produktet
> "aktiveres" av en ekstern Microsoft-tjeneste.
>
> Det innebærer at brukeren er permanent avhengig av
> tilgjengeligheten av denne tjenesten for å bli i stand til å
> bruke sin egen datamaskin.
>
> Dette må Microsoft konfronteres med, for å synliggjøre
> [...]

Enig, men dette er ikke det eneste.  Her er en liste over det jeg
synes er det verste ved Microsoft.  Bruk gjerne denne listen som
utgangspunkt for kritiske spørsmål, og organiser dere slik at dere
fordeler spørsmålene mellom dere, dere som vil sende inn spørsmål
til Microsoft-nettmøtet.  (Sitter med siste hånd på et foredrag,
så nå blir det ikke mere postinger fra meg før neste uke.)

----

Fra http://folk.uio.no/thomas/fri/bevegeverden.html :

MICROSOFT OG MONOPOLISME

VM sier: "Frihet er fravær av statlig initiering av tvang, ikke at
det absolutt skal finnes f.eks. mange ulike operativsystemer til
omtrent samme pris og tilgjengelighet." Det er ingen som sier at
det absolutt skal finnes mange ulike operativsystemer til omtrent
samme pris og tilgjengelighet. (Forøvrig ville det da også være
helt uinteressant med enda flere operativsystemer som er like dyre
og dårlige som Microsoft windows.) Det som derimot sies er at
Microsoft skal slutte å sabotere det frie markedet gjennom løgner,
svindel, manipulasjon og makt, og slutte med å hindre konkurranse
på like vilkår.

Her er noen få store problemer med Microsoft:

1. Microsoft gir aldri andre kreditt til kilden for brainware
materialisert gjennom tekst, bilde eller programkode. De kopierer
rått og kildehenvisning er et ukjent begrep.

2. I dag er Internet/Web et 'public good' (et fellesgode i
sosialøkonomisk forstand) der Microsoft er en gratispassasjer. Det
skaper både et allokeringsproblem og redusert nytteverdi for
samfunnet.  Microsofts bølleopptreden og manglende betalingsvilje
gjør at kostnaden for samfunnet ved nye Microsoft løsninger som
bryter med de etablerte Internet/Web standarder er høyere enn
fordelene/inntektene samfunnet har fra de samme løsningene.

3. Lisensbetingelsene for bruk av programvaren og
lagringsformatene er uakseptable i alle andre bransjer enn
innenfor IT. Dette skyldes ene og alene den totale mangelen på
IT-forståelse i byråkratiet og hos bedriftslederne. De begynner å
få opp øynene nå som Microsoft begynner å gjøre lisensrevisjoner
hos kundene og fremtvinger tvungne, dyre oppdateringer.

4. Microsofts lisensavtaler er også en total ansvarsfraskrivelse
for produktet som ikke finnes eller godtas noe annet sted der ting
kjøpes og selges.

5. Konstruksjons- og kvalitetsmetodene som brukes i utviklingen av
programvare er på et lavmål.  Det er faktisk så ille at samtlige
bedrifter aksepterer stadige driftsavbrudd og katastrofer uten at
Microsoft får regningen, og uten at det stilles krav om innsyn i
programvaren, som er lukket/proprietær.

6. Det er rart, men det er kun skattemyndighetene som gjør krav på
samme grad av innsyn i og innsamling av personopplysninger som
Microsoft.

Kontrollen fra det offentlige og bransjeorganisasjoner innenfor
alle andre engineering-orienterte virksomheter er til tider
formidabel for å sikre et kvalitetsprodukt og plassere ansvar. Når
IT driver samfunnet er det helt uforståelig at det ikke stilles
strengere krav til Microsoft.

Her er 7 av de omlag 500 punktene Microsoft er dømt av det
amerikanske rettsvesenet for:

1. Microsoft er dømt for dumping/kryssubsidiering. Microsoft gir
bort nettleseren gratis «for å kutte oksygentilførselen til
Netscape» (Kilde: internt memo fra Paul Maritz, Vice President i
Microsoft).

2. Microsoft forlanger at PC-leverandør må levere Microsofts
nettleser på hver eneste PC de selger, for å få lov til å selge
Windows 95. Microsoft forsetter denne praksisen på Windows 98.

3. Windows 98 er konstruert slik at nettleseren og
filsystemleseren henger i hop. Dette for å gjøre det vanskeligere
for brukerne/ underleverandører å fjerne nettleseren.

4. Microsoft forbyr PC-leverandørene å endre
oppstart-bildet. PC-leverandørene er effektivt forhindret fra å
tilby kundene integrerte løsninger som inneholder komponenter
levert av konkurrenter.

5. Microsoft har inngått ulovlige avtaler med alle de største
Internett-tilbyderne i USA. Microsoft har betalt disse store
summer for kun å ha Microsofts nettleser i sine oppstartspakker.
Websider skal unnlate å opplyse om at det finnes andre nettlesere.

6. Microsoft har tilbudt Internettjenestetilbydere og
innholdsleverandører penger eller andre ytelser for at disse skal
ta i bruk Microsoft-spesifikke utvidelser til standardene.
Tjenestene fungerer ikke med konekurrende produkter. De som følger
åpne Internett-standarder gir inntrykk av å være mindreverdige for
ukyndige brukere.

7. Microsoft har inngått ulovlige avtaler med innholdsleverandører.
Innholdsleverandøren, i bytte mot reklameplass på Microsofts
"aktive skrivebord", forplikter seg til verken å bruke, reklamere
for eller distribuere nettlesere fra konkurrentene.

Microsoft pålegger brukerne og markedet ulovlige restriksjoner på
programvareutviklingen som hindrer innovasjon og nyskapning. Dette
gjøres ved å bryte industristandarder for elektroniske dokumenter
fra W3C og IETF, det gjøres ved ulovlige handelsavtaler, det
gjøres ved å utestenge andre programvarehus gjennom å holde API-er
skjult, og det gjøres ved å legge til proprietære tillegg til åpne
velfungerende løsninger.

Microsoft utøver politikk vel så mye som næringsvirksomhet, og de
utøver monopolpolitikk. Microsoft er et av de verste og ondeste
politiske monopolene idag. De er aktivt motstandere av sine
kunders, partneres og konkurrenters valgfrihet, samtidig som det
skjer liten eller ingen reell nyskapning i Microsoft. Bill Gates
er ikke John Galt - snarere Floyd Ferris.

Se også
http://folk.uio.no/thomas/lister/brukerfiende.html
http://folk.uio.no/gisle/ms02.html
http://www.arachnoid.com/boycott/