[Olug-list] Krav til RAM

Kenneth Rorvik kenneth@argon.no-ip.com
Mon, 14 Oct 2002 09:21:43 +0200 (CEST)

> Maskinen skal kun brukes som firewall og gateway. Er det s=E5 at jeg virk=
elig
> trenger mere RAM, eller funker det fint med 16MB om jeg skal kj=F8re nyer=
> enn 6.2?

16MB skal g=E5 for en enkel firewall, men det er for lite til =E5 kj=F8re n=
oe
IDS som foreks snort og desslike. I stedet for RedHat eller annen distro
ville jeg valgt en tilpasset l=F8sning som for eksempel clarkconnect eller
ipcop, eller til og med floppyfw, som kj=F8rer fra en enkelt floppy. Det er
faktisk nok dersom alt du trenger er en enkel firewall. Dersom du skal
bruke en ferdig distro ville jeg selv valgt debian som distro, selv om den
kan v=E6re s=E6r =E5 installere, og trenger litt tuning f=F8r den oppf=F8re=
r seg som
=F8nskelig. Der kan du installere en sv=E6rt minimal l=F8sning, og s=E5 leg=
ge til
det du trenger i etterkant.

mvh, Kenneth.