[Olug-list] Telenor ADSL med Redhat 8.0 og RP-PPPoE

Denis Braekhus denis@startsiden.no
Fri, 25 Oct 2002 16:11:27 +0200

Hei,

Har s=F8kt endel og funnet hints og tips til dette, men tenkte =E5 h=F8re=
 om noen=20
har hands on erfaring med oppsett ..=20

Har alts=E5 en Psyche installert for noen ikke-datakyndige mennesker. Tel=
enor=20
Online ADSL er installert i huset, og det eneste som gjenst=E5r for =E5 s=
lippe=20
dem l=F8s p=E5 internett (jada, har disablet alle ikke-essensielle tjenes=
ter i RH=20
:), er rett og slett =E5 f=E5 PPPoE til =E5 connecte dem til Online ADSL.=
=2E=20

Tenkte jeg skulle se hvor enkelt det var blitt, brukte "veiviser for inte=
rnett=20
tilknytning" (jada norsk install! :) i Psyche. Den spurte om brukernavn o=
g=20
passord, og hva slags type connection det var (jeg valgte xDSL).=20

Fors=F8kte s=E5 =E5 koble opp linken, men i /var/log/messages f=E5r jeg b=
eskjed om at=20
den ikke f=E5r autentisert PAP..=20
(Feils=F8kning viser alts=E5 at : PCen f=E5r link til modemet, modemet f=E5=
r link til=20
Online, men autentisering funker ikke.. )=20

Noen som vet hvor jeg b=F8r kikke ?=20

(Dette er f=F8rste skritt i et litt mer utbredt eksperiment for =E5 spre =
Linux p=E5=20
desktoper til folk jeg kjenner.. Eldre folk med mindre krav til=20
applikasjonsmangfold og slikt er jo et glimrende sted =E5 starte..=20
For=F8vrig synes de Gnome2 desktopen s=E5 fin ut og hadde ikke problemer =
med =E5=20
skj=F8nne funksjonen til "den r=F8de hatten" .. Lurt valg av RedHat =E5 h=
a et slikt=20
merke p=E5 en slik funksjon ! :)
--=20
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS