[Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second (NTFS) disk

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
26 Apr 2003 20:23:26 +0200

On Sat, 2003-04-26 at 20:21, Per Inge Oestmoen wrote:
> Med andre ord: Hvis jeg nå skriver inn min hda disk med hda, hda1,
> hda2, hda3, hda4 og hda5 i /etc/fstab bør jeg kunne få partisjonene
> opp på samme måte som i SuSE 8.1, Mandrake 9.0 og 9.1?

Vel, /dev/hda er *hele* disken, og den har du virkelig ikke lyst til å
mounte :)

Videre så bruker disker en spesiell "extended partition" for å gå rundt
begrensninger i BIOSene. Denne er som regel hda4, men det varierer litt.
Kjør 'fdisk -l /dev/hda' for å få en liste over partisjonene på disken,
da skal det være rimelig greit å se hvilke partisjoner som skal mountes
(du vil se partisjonstypen under "System"-kolonnen).

Det kan være en fordel å prøve ut ting med 'mount -t ntfs /dev/hda1
/mnt/ntfs/disk1' osv før du legger det opp i fstab, slik at du enkelt
kan luke ut eventuelle problemer.

> Greit, men hvorfor klarte ikke SuSE 8.2 å registrere og gjøre bruk av
> NTFS-disken og partisjonene der på samme måte? Mysteriøst.

Vel, dette er nok fordi installasjonsprogrammet, av en eller annen
grunn, ikke fant dem og la dem inn. Dette må du nesten spørre
suse-gjengen om :)

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller