[Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second (NTFS) disk

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
26 Apr 2003 21:03:42 +0200

On Sat, 2003-04-26 at 20:45, Per Inge Oestmoen wrote:

> Hvorfor ikke? La meg tenke halvhøyt: Den er jo bare på 45 Gb. Men jeg
> har når jeg tenker meg om ikke mer enn 768 Mb minne, og det kan bli
> litt snaut kanskje. :( Så da så.

(advarer om lang nerdete rant, men du spurte :))

Det har litt med hvordan den fysiske layouten på disker er. For eksempel
så har disken helt til først en mbr (master boot record) og en
partisjonstabell, deretter partisjonsmetadata, og kanskje tilogmed store
områder med "søppel" før de faktiske partisjonene.

Hvis du prøver å mounte hele disken (/dev/hda) så vil den begynne å søke
etter filsystemet omkring der hvor mbr'en og partisjonstabellen ligger.
Dessuten vil den da mounte hele disken, inklusive alle fire
partisjonene, som ett filsystem - dette kommer ikke til å funke særlig
bra :)

/dev/hda1, derimot, peker til området på disken hvor selve
partisjonsdataene (filsystemet) for den første partisjonen starter.

Mounting av disker har forøvring ingenting med minne å gjøre, når du
mounter en disk sier du bare at mountpointet (f eks /mnt/ntfs) peker til
et område på en annen disk/partisjon, istedenfor på "moder-filsystemet".

> Jeg tenker jeg først reformatterer og installerer på ny. Noe som er
> vesentlig lettere og raskere med Linux enn å reinstallere Windows.

Ser i grunnen ingen grunn til å reinstallere, dette er en relativt enkel
operasjon - men for all del, det er ditt system. Bare for å oppsummere:

$ su -
<root-passord>
# insmod ntfs
# mkdir /mnt/ntfs
# mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/ntfs

hvis det funker:
# echo "/dev/hda1  /mnt/ntfs  ntfs  defaults 0 0" >>/etc/fstab

det skulle gjøre susen, iaf for én av partisjonene.

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller