[Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second (NTFS) disk

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Sun, 27 Apr 2003 01:31:24 +0200

Erik Grinaker wrote:

> [...]
> partisjonstabell, deretter partisjonsmetadata, og kanskje tilogmed store
> områder med "søppel" før de faktiske partisjonene.
> Hvis du prøver å mounte hele disken (/dev/hda) så vil den begynne å søke
> etter filsystemet omkring der hvor mbr'en og partisjonstabellen ligger.
> Dessuten vil den da mounte hele disken, inklusive alle fire
> partisjonene, som ett filsystem - dette kommer ikke til å funke særlig
> bra :)
> /dev/hda1, derimot, peker til området på disken hvor selve
> partisjonsdataene (filsystemet) for den første partisjonen starter.

Takker for nyttig orientering. Og dette er ikke langt. Hvis du mener
dette var langt, så skjønner jeg at du ikke er med på EFN-listen.

> Mounting av disker har forøvring ingenting med minne å gjøre, når du
> mounter en disk sier du bare at mountpointet (f eks /mnt/ntfs) peker til
> et område på en annen disk/partisjon, istedenfor på "moder-filsystemet".

Så uansett minnemengde ligger det ingen flaskehals her.

(Per Inge):
>Jeg tenker jeg først reformatterer og installerer på ny. Noe som er

> Ser i grunnen ingen grunn til å reinstallere, dette er en relativt enkel
> operasjon - men for all del, det er ditt system. Bare for å oppsummere:

Fin oppsummering, men jeg ville vite hvorfor ikke SuSE 8.2 klarte å
finne NTFS-disken med innhold. Det var og er bare en måte å finne ut
om den ikke støtter dette. Som sagt så gjort. Det tok meg 45 minutter
å reformattere og reinstallere, og nok en gang ble jeg grepet av
medlidenhet med alle dem som ennå ikke har tatt konsekvensen av det
utålelige i å bruke programmer som ikke tillater at slikt gjøres uten
"Product Activation."

> det skulle gjøre susen, iaf for én av partisjonene.

Det tror jeg helt sikkert. Men nå reformatterte og reinstallerte jeg.
Og se hva som ble resultatet da:

http://www.coldsiberia.org/public/suse82desk.jpg

Ja, nederst til venstre ser du alle NTFS-partisjonene.

For no apparent reason, SuSE refused to mount or read these partitions
at first install. Next time there were no problems. Had I not
performed a reformat and a second install I would not have known that
SuSE 8.2 is capable of doing this. I swear that I did nothing
different this time. Yet everything functioned as it is supposed to.

Per Inge Oestmoen, Norway