[Olug-list] RE: [Olug-list] Endringar på lista?

Kjartan Kvassnes kvassnes@netcom.no
Sun, 27 Apr 2003 23:20:24 +0200

> Kva skal vere formålet med olug då? Eit alternativ til
> Dataamatørforeningen? Eit supportforum for brukarar som ikkje
> veit forskjell på root og vanlege brukarar? Eit tilhaldsstad
> for mennesker som syns linux er kult, men brukar windows til dagleg?

Se $1 ivedtektene. Her er formålet beskrevet.

> Med ein slik tankegang velger ein å ekskludere det som er dei
> dyktige menneska i linuxmiljøet. Og ja, det er mange dyktige
> mennesker på lista her, men kva godt er det å diskutere
> dualbooting av windows i det uendelege?

OLUG eksluderer ingen, men inkluderer alle som ønsker å være med. Hvis
de mest kunnskapsrike føler seg støtt av det, skal vi nok klare å stå av
de strabasene det medfører.

> Sjå på andre Linux User Groups, BLUG har samlingar der ein
> tek opp relativt avanserte emner? OLUG er stort sett berre
> ein søndagskule for linuxfolk.

Ser ikke hvorfor vi ikke kan ha avanserte samlinger? Mener du at vi bare
kan ha møter der vi diskuterer dual- boot fordi vi tillater HTML-
posting på mailinglisten vår? Jeg kan da huske at vi har hatt opp til
flere interressante foredrag i OLUG. Og hvis det er slik at det sitter
en stamme med superduper Linux brukere der ute som bare verker etter å
sette i gang uten et haleheng med folk som ikke kan like mye som dem, så
er det jo bare å sette i gang. Man kan for eksempel lage en
arbeidsgruppe, med en mailingliste der de får holde på som de orker.

> Ja, eg ville faktisk at ei slik posting som du hadde her, med
> ein MUA som ikkje klarar å følge netikette i det heile tatt,
> hadde vorte effektivt meldt av lista.

Jeg har min egen fanesak, og det gjelder en annen protokoll som jeg
anser som svært mye viktigere enn formatet på mailinglisten vår.
Protokollen heter språk, og det er meget viktig at denne er implementert
korrekt for at andre protokoller som håndterer informasjon skal fungere
tifredstillende.
Generelt bør ikke skrivefeil forekomme. De som ikke skriver riktig, bør
meldes ut.
Jeg mener videre at vi automatisk bør melde ut alle som ikke kan
forskjellen på infinitivsmerke og konjuksjoner, som et eksempel. Men
ordinære skrivefeil også, selvsagt.
En annen ting er de som våger seg å poste på Samisk her i hovedstaden.
Her er valgt språk riksmål. Hvis man ikke liker det, får man finne seg
en LUG i Finnmark.
Så kommer jo Nynorsk da. Det er jo heller ikke riksmål, og vi er
fremdeles i hovedstaden. Så de som skriver Nynorsk må også bli
automatisk utmeldt. Jeg nekter å bruke tid og energi på å forstå
Nynorsk!

Så hvis du bruker mutt som mailkient, skriver et plettfritt riksmål, kan
minimum lage enkle kryptomoduler på Linuxburken din er man velkommen som
medlem i OLUG.
Vi kan jo godt utelukke kjønn og mennesker med opprinnelse fra utenfor
Norge også? Hvem liker vel Svensker? Svenske damer er jo dumme som fy,
det vet da alle!
Vi bør nok også legge til at de bør være døpt i en Norsk protestantisk
kirke også, ellers vet vi jo ikke hva vi kan få inn av fremtidige
problemer vi ikke ønser å hanskes med.

Altså hvis du er Norsk mann med gyldig medlemskap i Statskirken, kan du
bli medlem i OLUG såfremt følgende oppfylles:
Du bruker mutt som mailkient, skriver et plettfritt riksmål, kan minimum
lage enkle kryptomoduler på Linuxburken din.

Jeg tror nok medlemstallene kommer til å synke drastisk.

En annen ting, er at uansett om mitt eller Roys forslag får gjennomslag
må det fremdeles en vedtekstendring til. Det må gjøres på ordinær
generalforsamling, eller ekstraordinær generalforsamling.
Det enkleste er nok fremdeles å innse at vi lever i en komlpeks verden,
og den har ikke tenkt å innrette seg etter hver enkelts
forgodtbefinnende. Lær å leve med det, hvis du ikke vet hvordan kan du
sikkert spørre på OLUG-listen.

Ok, dette er kanskje å flame litt, men det er jo moro det da! :-)

--
Kjartan