[Olug-list] Re: [Olug-list] OLUG på Teknologirådets h

Dag Arild Dramstad dag.arild.dramstad@sensewave.com
Sat, 9 Aug 2003 10:21:53 +0200 (CEST)

> Jeg må inrømme at jeg ikke har fulgt alt for godt med i patent
>spørsmålet, så derfor spør jeg;
>
> Hvorfor er patenter på software verre en patenter på andre (legemidler,
>  hardware, maskiner til industrien osv.) ting?
>
> For å spørre litt naivt - hvis jeg finner opp ett eller annet genialt
> (uansett område), skal jeg ikke da få lov til å patentere det og sørge
> for at jeg kan tjene godt på arbeidet mitt?
>
> Arne
> --
> --------------------------------
> Arne K. Haaje	| www.drlinux.no
> Bregneveien 9	|
> [...]

Jeg tror ikke softwarepatenter er verre enn andre patenter.
I prinsippet vil jeg mene at patenter er av samme ulla, enten det dreier seg
om livreddende (for de som har råd) hjertemedisin, et filformat, eller
en-totalt-unyttig-japansk-dings(TM).

Hvis du finner opp noe genialt må du gjerne patentere den, og tjene et lass
med penger hvis du får det til. Hvis du ønsker å gjøre oppfinnelsen din
offentlig tilgjengelig, og ikke tjene en eneste krone, så go ahead.

Men, når Staten skal standardisere plattformer for informasjonsteknologiske
løsninger, så tror jeg at Open-Source vil være et tryggere valg enn ditt
patenterte .penger_til_meg_doc. (som krever en lisensert plug-in for bruk av
bokstavene æ, ø, og å. Og enda en for bruk av stor K-bokstav og tallet 5.)

Dag Arild Dramstad