[Olug-list] OLUG på Teknologirådets h øring

Arne K. Haaje arne@drlinux.no
Fri, 08 Aug 2003 19:37:44 +0200

Dag Arild Dramstad wrote:
> Er det noen som tar opp tråden her?
>

> klipp:
>
> Message: 7
> Date: Wed, 6 Aug 2003 16:51:28 +0200 (MEST)
> From: Thomas Gramstad <thomas@efn.no>
> To: efn-listen@ifi.uio.no
> Subject: Re: Hannemyrs lovforslag
> <200308041959.28040.tom.ekeberg@whoaah.com>
> <Pine.SOL.4.56.0308042037100.25302@stjorn.ifi.uio.no>
> <200308042208.45315.tom.ekeberg@whoaah.com>
> <Pine.SOL.4.56.0308052036440.10424@stjorn.ifi.uio.no>
> <3F30755B.2080904@siving.hia.no>

> Jeg er ikke uenig i at patenter på programvare er lite ønskelig og
> [...]

Jeg må inrømme at jeg ikke har fulgt alt for godt med i patent
spørsmålet, så derfor spør jeg;

Hvorfor er patenter på software verre en patenter på andre (legemidler,
hardware, maskiner til industrien osv.) ting?

For å spørre litt naivt - hvis jeg finner opp ett eller annet genialt
(uansett område), skal jeg ikke da få lov til å patentere det og sørge
for at jeg kan tjene godt på arbeidet mitt?

Arne
Arne K. Haaje	| www.drlinux.no
Bregneveien 9	|
1825 Tomter		| M: 92 88 44 66