[Olug-list] Regjeringen innkaller til SPAM-idédugnad

Joachim Mæland joachim@profine.net
18 Aug 2003 09:16:47 +0200

Om jeg har forstått det riktig skal Rune Kristian Viken representere
OLUG på et møte i Samferdselsdepartementet, vedrørende spam.

Jeg har ingen betenkeligheter med at OLUG er representert på dette
møtet, men jeg er svært kritisk til vår deltakelse, om vi ikke i forkant
har diskutert dette på forhånd....

Hvilke muligheter har vi til å redusere spam og alle problemene dette
medfører?

Ønsker vi tiltak mot spam?

Hvor går grensen for tiltak mot spam?

Hva bør OLUG som organisasjon mene om disse spørsmålene?

Bakgrunn:

fra...
http://www.odin.dep.no/sd/norsk/telekommunikasjon/p30001232/028051-110002/index-dok000-b-n-a.html

"Hvordan problemet skal bekjempes har skapt hodebry i mange land.
Erfaringene så langt viser at kampen må kjempes på flere fronter.
Viktige tiltak etter departementets syn er:

lovgivning
tekniske løsninger
informasjonarbeid
internasjonalt samarbeid"

På EFN-listen foregår en lett temperert diskusjon om et Naggumforslag
som i korte trekk går på å regulere alle nettbaserte kredittkortkjøp
slik at _førstegangskjøp_ krever en tredjeparts autorisasjon/
dokumentasjon, (Visa, bank eller lignende). Tanken er at man ved å gjøre
førstegangs kredittkjøp litt vanskeligere kan begrense det økonomiske
utbyttet ved spam. I tillegg åpner forslaget for at åpenbare
svindelforsøk kan stoppes, (Visa/bank varsler kunden om risiki/dårlige
erfaringer).

EFN har allerede blitt diskutert endringer i protokoller, uten at noe
konkret har kommet frem.

Jeg har ingen oversikt over andre diskusjoner innen andre
organisasjoner.

--
Joachim Mæland <joachim@profine.net>
http://www.profine.net