[Olug-list] Regjeringen innkaller til SPAM-idédugnad

Simen Gaure olug@gaure.no
Mon, 18 Aug 2003 20:41:31 +0200

man, 18.08.2003 kl. 09.16 skrev Joachim Mæland:

> Hvilke muligheter har vi til å redusere spam og alle problemene dette
> medfører?
>
> Ønsker vi tiltak mot spam?
>
> Hvor går grensen for tiltak mot spam?
>
> Hva bør OLUG som organisasjon mene om disse spørsmålene?

Her er min mening om dette.

OLUG bør mene at uansett hvilke metoder som blir lovfestet eller nedlagt
i protokoller, så skal de være mulige å implementere i et åpent
operativsystem. Dvs. metodene må ikke være beheftet med copyright,
patenter eller andre finurligheter som vanskeliggjør åpen
implementering.  Utover det tror jeg ikke OLUG bør mene så mye.

Spam-bekjempelse har potensiale til å bli et eldorado for proprietær
lock-in (eller "åpen lock-out"), f.eks. ved at man lovfester
registreringsplikt i en eller annen proprietær database og/eller krever
elektroniske sertifikater som er beheftet med patenter og/eller andre
kostnader. Ingen store aktører i markedet vil ha motforestillinger mot
det hvis de ser en måte å tjene penger på det.  Hvis man blir konkrete
og går inn for slike løsninger bør OLUG mene at åpne løsninger som
f.eks. Hashcash (http://www.hashcash.org) er den riktige veien å gå.

--
Simen Gaure