[Olug-list] Re: [Olug-list] Regjeringen innkaller tilSPAM-idédug nad

Mats Karlsson mk@ugg-lan.com
Tue, 19 Aug 2003 09:35:34 +0200

Her er min mening om dette.

OLUG som organisasjon bør bevaka sine medlemmers intresser!
Så mao jeg er overens med Simen Gaures første del.

Vad kan OLUG gjøre ? Stille sin ekspertise og erfaringer til myndigheternes
rådighet!

Det var det om OLUG og om SPAM og her kommer mine meninger om SPAM
bekjemping.

SPAM bør deles in i to deler :
1. Idag
2. I morgen

Idag kan spammere bruke to ting for å få gjort gjerningene sine:
1.1. Feil konfigurerte smtp tjenere som SPAMere ikke eier.
    Her finns det verktøy som http://smtprc.sf.net som sjekker om smtp er
åpent for relay. Dette eller lignende er et verktøy som ISPerne burde kjøre
som en kvalitets sjekk og melde fra om åpne tjenere til slutt brukerne og
referere teks. http://www.mail-abuse.org/tsi/ar-fix.html hvor sluttbrukern
kan lese og ta trinn for å rette den åpne tjeneren. Dette kan myndigheterne
stille som krav på ISPerne, på likt linje som myndigheterne stiller krav på
reklame organisasjonen at de ikke kan sende direkt reklame til dem som har
reservert sej mot dette.
    Jeg er usikker om OLUG bør synnes at lovforslag om å forby åpne smtp
tjenere er en god ting og med dagens SLA på politi tjenesten så........

1.2. SMTP tjenere som SPAMere eier.
    Her har andre kommit med flere bra forslag på blokking tjenester mm.
teks. http://www.hashcash.org.

2. Dette er noe som IETC (Internet Engineering Task Force) og andre lignende
grupper bør behandle og inge som myndigheterne bør rote med. Muligens burde
regjeringen bevilge støtte til slike organisasjoner !

Mvh
Mats Karlsson