[Olug-list] Re: [Olug-list] Regjeringen innkaller tilSPAM-idédug nad

"Helge Bjørkhaug" snutt@techie.online.no
Tue, 19 Aug 2003 20:15:55 +0200

On 19.08.2003 at 09:35 Mats Karlsson wrote:

> [...]

Ja, det er veldig viktig at metoder for bekjempelse er åpne/fritt
tilgjengelige standarder som ikke er plattformavhengig og hvor
ingen har "merkantile" interesser i metodene/lovverk som defineres.

>Her er min mening om dette.
>
>OLUG som organisasjon bør bevaka sine medlemmers intresser!

Sine medlemmer og samfunnet generelt :-)

>Så mao jeg er overens med Simen Gaures første del.
>

>Vad kan OLUG gjøre ? Stille sin ekspertise og erfaringer til=
 myndigheternes
>rådighet!

Først og fremst med å "lære opp" myndighetene i hva spam er for noe,
og at det er ett internasjonalt problem.

> [...]
>referere teks. http://www.mail-abuse.org/tsi/ar-fix.html hvor sluttbrukern
>kan lese og ta trinn for å rette den åpne tjeneren. Dette kan=
 myndigheterne
>stille som krav på ISPerne, på likt linje som myndigheterne stiller=
 krav på
>reklame organisasjonen at de ikke kan sende direkt reklame til dem som har
>reservert sej mot dette.
>    Jeg er usikker om OLUG bør synnes at lovforslag om å forby åpne=
 smtp
>tjenere er en god ting og med dagens SLA på politi tjenesten=
 så........

Tror veien å gå, er å gå til "kilden" - dvs de som sender ut spam.
Det eneste jeg kan se ISPene raskt og enkelt kan gjøre noe med,
er bedriftskunder som har MX-record(S) som er åpne tjenere
- der bør man kunne stille strengere krav.

>1.2. SMTP tjenere som SPAMere eier.
>    Her har andre kommit med flere bra forslag på blokking tjenester mm.
>teks. http://www.hashcash.org.
>

>2. Dette er noe som IETC (Internet Engineering Task Force) og andre
>lignende
>grupper bør behandle og inge som myndigheterne bør rote med. Muligens=
 burde
>regjeringen bevilge støtte til slike organisasjoner !

Og det er det viktigste budskapet man kan komme med ovenfor myndighetene.
- At spam-bekjempning er noe man må tilnærme seg internasjonalt,
og at bekjempelsen blir organisert av IETC og/eller lignende.
Så må gjerne resultatet av dette arbeidet munne ut i lovforslag
og tiltak mot spam som har forankring i dagens og kommende teknologi.

--
Helge Bjørkhaug
Helge's lov nr. 1: Det eneste som er konstant, er forandringen.